Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

160 vägar till mindre stress för läkare

För tre år sedan kom han med en uppmärksammad handbok om hur verksamhetschefer lockar och behåller läkare i primärvården. Nu är Ola Bergstrand aktuell med 160 nya tips.

Annons:
Ola Bergstrand är verksamhetsstrateg och är ordförande i Expert­gruppen i allmänmedicin i Region Skåne.
Bild: Petter Arvidson/Bildbyrån

Förra gången handlade det om gröna öar. Nu ligger fokus på att bli en grön doktor, det vill säga hur du som individ kan arbeta effektivt utan att bli utbränd.

– Ledarskapet är viktigt för arbetsmiljön. Sedan behöver man skapa en känsla av kontroll som doktor, att man kan äga sin tidbok, ha stort inflytande över arbetstider, ledigheter, jourer och hur man utvecklar arbetet på vårdcentralen, säger Ola Bergstrand.

Då, år 2014, var han verksamhetschef vid vårdcentralen i Löddeköpinge och processledare med inriktning på att trygga försörjningen av specialister i allmänmedicin. I dag arbetar Ola Bergstrand som verksamhetsstrateg och är ordförande i Expert­gruppen i allmänmedicin i Region Skåne.

– Min tanke från början var att skriva den här rapporten till våra ST-läkare i Region Skåne. Vi ser att det är många som har svårt att orka med och att det finns en kraftigt utökad psykisk ohälsa även bland doktorer. Det gäller inte minst unga, kvinnliga läkare i primärvården, säger han.

Det mynnade ut i 160 konkreta tips på hur du blir en grön doktor. Betungande områden som tas upp är bland annat sjukskrivningsbördan (”ring handläggaren på Försäkringskassan i stället för att skriva”), krångliga journalsystem (”gör egna receptmallar för läkemedel du förskriver ofta”) och efterarbetet (”diktera klart innan du börjar på nästa patient”).

Tipsen är baserade på Ola Bergstrands egna erfarenheter och på intervjuer han gjort med ett stort antal andra läkare.

– Alla mina kollegor har jag trakasserat senaste året med frågan: vad är ditt bästa tips för att klara sig? säger Ola Bergstrand.

Så vad är då ditt bästa tips?

– Kommunikation. Det är vad man verkligen bör satsa på, att bli en bra kommunikatör. Vissa läkare har en förmåga att trots korta besök lämna patienten med en känsla av trygghet, att ha hunnit med allt väsentligt och en upplevelse av att ha blivit lyssnad på, säger Ola Bergstrand.

Bra kommunikation handlar mycket om att paketera budskapet rätt, enligt Ola Bergstrand. Att vända ett ”nej, du får inte…” till ett ”grattis, du slipper…” är ett sätt att undvika onödiga konflikter. Det kan appliceras på alltifrån sjukskrivningar, till röntgenundersökningar och läkemedel som patienten vill ha, men som den inte behöver.

– Allt som skapar otrygghet och missnöje hos patienten tar tid, kraft och energi. ”Grattis, du slipper antibiotika” låter mycket bättre än att neka någon antibiotika. Det handlar om att sälja in någonting samtidigt som man slipper att gå i klinch med patienten, säger han.

Ett annat favoritknep är att lämna över så mycket som möjligt av förarbetet till patienten inför besöket. Här ligger några av de digitala vårdcentralerna i framkant med digitala frågeformulär där patienten själv redogör för sin sjukdomshistoria. Men det går precis lika bra att skicka med en vanlig pappersblankett hem till patienten tillsammans med kallelsen, menar Ola Bergstrand.

– Låt patienten ha förberett sig, fått skriva ned vilka läkemedel den använder, sina upplevda begränsningar inför en sjukskrivning och annat som den vill förmedla inför besöket. Det går att göra med vanliga lappar, säger han och fortsätter:

– Det handlar inte om att vi vill ta bort mötet, utan att skapa ännu mer värde. Vi kan frigöra tid och kan samtala om det som verkligen är väsentligt.

Ola Bergstrand slår även ett slag för kontinuitet i den mån det går att få till. Det är både tidsbe­sparande och roligare att träffa en patient som man redan känner, än att få lusläsa en journal och ta allt för början. Att skapa en känsla av kontroll underlättar också ett hållbart och effektivt arbetsliv som allmänläkare. Ett sätt är att bestämma på vårdcentralen att ingen bokar in extra patienter eller extra arbete utan att först tillfråga den enskilde läkaren.

– Då ökar känslan av kontroll markant jämfört med att det plötsligt dyker upp en dubbelbokning i tidboken, säger Ola Bergstrand.

Han nämner också vikten av good enough.

– Vi inom vården behöver bli bättre på det. Allt måste inte vara perfekt hela tiden. Många inom vårdyrken har lite Luther på axeln, man vill hjälpa men räcker inte alltid till, säger han.

Lever du som du lär?

– Jag jobbar för närvarande som verksamhetsstrateg. Men jag tycker nog att jag har varit hyfsat grön de flesta dagarna då jag jobbade kliniskt. Det finns så klart dagar när det kör ihop sig, det ska man veta. De 160 tipsen kommer inte att vara för alla, men där finns något för alla. Det gäller att hitta sina egna guldkorn, säger Ola Bergstrand. 

Kommentarer

Jag är ingen robot:   4 + 4 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler