Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

”Jag tror att det är många som vet saker som de gärna hade berättat om det hade varit en lägre tröskel”, säger Mark.

”Jag tror att det är många som vet saker som de gärna hade berättat om det hade varit en lägre tröskel”, säger Mark. Bild: Thinkstock

Vårdpersonal startar egen visselblåsarsajt

Inspirerade av #metoo och trötta på att bli bollade mellan tjänstemän tog personalen saken i egna händer och lanserade visselblåsarsajten vardfusk.se.

Annons:

– Det har blivit mycket diskussioner om tystnadskultur i samband med #metoo. Det är många i vården som känner till att verksamheten inte fungerar som den ska, säger underläkaren Mark till Dagens Medicin.

Han fortsätter:

– Det kan handla om att en läkare är rena rama knarklangaren men ändå tillåts fortsätta då han är ”trevlig, har jobbat här i många år och snart ska gå i pension”.

Mark heter egentligen någonting annat men har valt att vara anonym. Tillsammans med tre kollegor, som också jobbar inom vården i Stockholms läns landsting, SLL, startade han nyligen sajten vardfusk.se. En av de tändande gnistorna var när de skulle försöka hjälpa en kollega att uppmärksamma landstinget på oegentligheter kring diagnoskodande. Efter att tipset blivit bollat mellan minst fem olika handläggare, patientnämnden och chefläkaren hamnade det till sist hos en handläggare för vårdval gynekologi. Trots att tipset inte berörde gynekologi över huvud taget.

På vardfusk.se kan landstingsanställda anonymt lämna tips om misstänkta fel genom att fylla i ett formulär. Uppgifterna skickas sedan till hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Som exempel på andra fel nämner Mark en bekant som jobbade på en vårdcentral där de satt i system att alltid låta läkaren säga hej till de patienter som hade en tid hos diabetessjuksköterskan.

– Då blev det plötsligt en konferens med patient, i stället för ett sjuksköterskebesök, vilket gav jättemycket mer ersättning.

Det kan vara svårt att ta steget att anmäla felaktigheter i den verksamhet man arbetar i.

– Man känner sig som en förrädare. Det är sådana känslor som man också måste umgås med samtidigt som man ringer runt och försöker få tag på folk.

Det är en anledning till att visselblåsarsajten fyller en funktion. En annan är att det kan var svårt att gå via sina chefer, då de inte alltid lyssnar, fortsätter Mark. 

– Det är lite samma sak: Så här har vi alltid gjort, gör bara ditt jobb!

Han är noga med att understryka att gruppen inte har några motiv utöver att få stopp på fusk av olika slag. Det handlar inte om att svartmåla vare sig privat eller offentlig vård.

– Jag hyser inte agg mot någon vårdgivare. Däremot irriterar det mig när jag läser om fusk och därför undrar jag hur mycket det egentligen finns?

Sedan sajten startade för en dryg vecka sedan har det inte kommit någon respons från Stockholms läns landsting, trots att gruppen mejlat och berättat om dess existens. Gruppen bakom vardfusk.se är öppen för synpunkter och dialog med landstinget. Och om landstinget bestämmer sig för att starta en liknande tjänst har de inga problem med att länka till den från vardfusk.se eller till och med släcka ner sin egen sajt.

– Det hade varit det allra bästa, det är egentligen konstigt att en tredje part driver en sådan här grej.

Behovet av visselblåsarsajter  finns även i andra landsting, anser Mark.

– Garanterat, men ska man äta en elefant får man börja med en tugga.

Enligt SLL:s presstjänst fattade landstingets koncernledning i förra veckan beslut om att starta en egen visselblåsartjänst. Till dess att den tjänsten är på plats går det bra för anställda att vända sig till sin chef eller sin chefs chef. Det finns även möjlighet att kontakta SLL juridik.

Kommentarer