Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Johan Thunberg på It i vården-dagen, här tillsammans med Dagens Medicins chefredaktör Christina Kennedy.

Johan Thunberg på It i vården-dagen, här tillsammans med Dagens Medicins chefredaktör Christina Kennedy. Bild: Jens Krey

Systemskifte fick iva att tänka om

Verksamhetschefen Johan Thunberg berättar om hur ett nytt datorsystem ledde till ett uppror på iva i Umeå. Och om sina egna erfarenheter som kräkhink.

Annons:

– Det finns ingen tid då ditt gamla datorsystem är så bra som när du ska byta ut det, sade Johan Thunberg, överläkare och biträdande verksamhetschef för Centrum för anestesi, operation och intensivvård vid Västerbottens läns landsting, på IT i vården-dagen.

Sedan slutet av 1990-talet har intensivvårdsavdelningen vid Norrlands universitetssjukhus, Nus, haft ett datorsystem för patientövervakning, ett så kallat patient data management system, pdms. I systemet finns alla de mätvärden, labbvärden och röntgensvar som behövs för intensivvård. Men när företaget bakom systemet slutade att CE-märka det tvingades iva till ett systemskifte. Efter 16 år av fintrimmande av ett system som dessutom präglat det sätt som iva arbetat på. Därav Johan Thunbergs nostalgiska kommentar.

Bytet till nya systemet kostade omkring 20 miljoner kronor vilket gjorde att införandetakten blev hög.

– Systemet var ganska rudimentärt, men vi hade inte tid, eller råd, att vänta, sade Johan Thunberg.

Systemet infördes först på iva i Umeå men skulle sedan föras in på alla anestesi-, operations- och intensivvårdsavdelningar i hela landstinget. Enheter som tidigare fört in uppgifter på papper. Att iva i Umeå skulle bli först ut motiverades med att avdelningen hade it-vana. Ett beslut som Johan Thunberg nu ifrågasätter om det verkligen var det ”smartaste draget”.

– Vi gick från ett välfungerande, integrerat system, runt vilket vi hade byggt hela vår verksamhet och hela vårt arbetssätt. Och så försöker vi föra in ett datorsystem som är halvfärdigt, som har många brister och som inte har hunnit bli testat i en skarp miljö.

Johan Thunberg sammanfattar:

– Det blev en enorm klinch för mina medarbetare i intensivvården i Umeå.

När nöjdheten med systemet utvärderas i dag är det också medarbetarna på iva i Umeå som är mest missnöjda.

När en medarbetare generellt får höra om ett nytt datorsystem tänker de på det här, fortsätter Johan Thunberg och pekar på sin smartphone.

– Men det datasystem vi införde inom intensivvården i Umeå 2015, det var inte fräscht.

Johan Thunberg fortsätter analogin med att konstatera att det förmodligen inte är någon i publiken som gått en fyratimmarskurs i hur de ska använda sin smartphone, något som däremot är legio när det kommer till att greppa de inte fullt lika intuitiva datasystem som används i vården. System där en till synes enkel åtgärd kan kräva otaliga klick.

– Är det någonting jag har lärt mig så är det att datorsystemen kommer att styra hur ni arbetar. Det visste jag om, för alla hade sagt det. Men jag hade ingen aning om vilken kraft det hade.

Kraften påverkade arbetsmiljön och Johan Thunberg beskriver läget på iva som ett uppror efter systemskiftet. En arbetsplats som det inte är helt lätt att vara chef över.

– Nej, man kände sig som en kräkhink. Man gick till jobbet på morgonen, tog ett djupt andetag för att man visste att nu kommer det bara att kräkas på mig i åtta timmar.

Han fortsätter:

– Det var en stor utmaning och jag var ganska ny som chef. Det var inte helt självklart att jag skulle fortsätta.

Men Johan Thunberg fortsatte. Erfarenheterna från systemskiftet gör att han i dag är övertygad om de stora utmaningarna i införandet av nya system är att hitta en enighet vad det gäller terminologin, vilket han beskriver som en snudd på omöjlig uppgift. Samt att i förväg fundera över på vilket sätt arbetet runt patienten ska gå till.

– Annars kommer varje utveckling av datasystemet att förändra det sätt vi arbetar. Håller vi inte en konsekvent linje kommer våra medarbetare att bli enormt förvirrade.

Johan Thunberg är också tydlig med att det är naivt att tro att nya system sparar tid och pengar.

– Vi har aldrig lagt ner så mycket tid på vårt informationssystem i Västerbotten, som vi gör i dag.

Samtidigt lyfter han ett varningens finger för de tekniska möjligheter som nya system skapar då de riskerar att få personalen att drunkna i arbetsbelastning och glömma den patient de har framför sig. Och även om Johan Thunberg tror att artificiell intelligens oundvikligen kommer att ta över vissa arbetsuppgifter i vården finns det en sak det inte kan åstadkomma.

– Den integrerade bilden av patienten. Vad är det för patient jag har framför mig? Vad är det för en livssituation jag räddar den till? Om jag räddar den. Den essensen kan jag inte tolka ut från kurvor och siffror och det är oftast den jag vill veta när jag tar emot en patient.

Kommentarer