Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Marina Tuutma.

Marina Tuutma. Bild: Fredrik Karlsson/Bildbyrån, Försäkringskassan

Läkarkritik mot att patienter får hjälp med sjukintyg

Distriktsläkarföreningen är kritisk till en tjänst där patienter erbjuds hjälp med att komplettera sina sjukintyg. Men grundaren bakom tjänsten ser det som en hjälp där vården och Försäkringskassan misslyckats.

Annons:

Webbtjänsten Intygskollen riktar sig mot privatpersoner och erbjuder, mot en ersättning, en granskning av de sjukintyg som Försäkringskassan bedömt behöver kompletteras.

När Marina Tuutma, ordförande i Distriktsläkarföreningen, fick höra om tjänsten blev hon både förvånad och oroad. Bara det faktum att det finns en marknad för en tjänst som patienten behöver söka upp, och även betala för, tycker hon är konstigt.

– Det är ju någonting som läkaren och Försäkringskassan ska ha kontakt med varandra om. Allt ska bygga på besök, undersökning och symtom. Att någon utomstående blandar sig i låter märkligt, säger hon till Dagens Medicin.

Enligt Marina Tuutma är många av de patienter som ligger i tjänstens målgrupp redan utsatta och har dessutom ofta en svår ekonomisk situation.

– Och plötsligt behöver de lägga ut för det här! Ger tjänsten någon garanti att intyget kommer att gå igenom? Det låter jätteoetiskt, det är vår syn på det!

Så de patienter som har problem med att komplettera sina intyg, de ska inte vända sig till den här tjänsten?

– Jag tycker inte det. Man måste lösa problemet, det skulle bara bli en symtombehandling. Och att sådana företag dyker upp är symtom på något.

Och vad är det symtom på?

– Att de regler som Försäkringskassan har inte fungerar. Man måste se över de reglerna och det har även Läkarförbundet aviserat. Den är en evig diskussion.

Grundaren till Intygskollen är civilekonomen Martin Johansson som tidigare arbetat för ett av landets största försäkringsbolag. Han vill inte berätta vilka personer som utöver honom står bakom tjänsten men säger att det finns flera tysta partners med bakgrund inom såväl medicin som försäkringsmedicin.

Martin Johansson refererar till en rapport från Försäkringskassan där det framgår att det borde begäras in dubbelt så många kompletteringar som det görs i dag. Intygskollen är, enligt honom, tänkt att vara en hjälp för de patienter som i dag faller mellan stolarna. Samtidigt är han öppen med att det inte ges några garantier.

– Vi kan inte lämna några garantier. Allt är per definition individuella bedömningsfrågor, både inom sjukvården och inom Försäkringskassan, säger Martin Johansson till Dagens Medicin.

Han ger två exempel där läkare ofta gör fel när det kommer till intygsskrivande. Det första är att försäkringsmedicin, likt juridik, inte tar hänsyn till något som intygsskrivaren anser ska framgå mellan raderna. Exempelvis om en läkare bara skriver ”svår depression” och sedan utgår från att Försäkringskassan ska förstå att det medför vissa funktionsnedsättningar.

– Så fungerar inte försäkringsmedicin, där får ingenting vara underförstått. Bara det som står i intyget tas med i bedömningen, säger Martin Johansson.

Ett annat ofta förekommande fel i läkarintyg handlar om att läkare mer eller mindre intygar patientens berättelse. Läkaren ska, enligt Martin Johansson, göra en tydlig skillnad på vad patienten säger och vilken bedömning läkaren själv gör. En läkare som skriver: ”Patienten säger att hon bara orkar koncentrera sig några timmar i sträck” har inte styrkt patientens påstående och inte gjort någon egen bedömning av patientens koncentrationsförmåga, förklarar han.

Att Marina Tuutma inte vill råda patienter att använda sig av Intygskollen vill Martin Johansson inte kommentera.

– Den får stå för henne. Vår tjänst är framtagen för att öka individens delaktighet i försäkringsmedicinska frågor, vilket är i linje med SKL och regeringens överenskommelse om sjukskrivning och rehabilitering.

När Distriktsläkarföreningen och Läkarförbundet anser att det är Försäkringskassans regler som behöver ändras håller sig Martin Johansson neutral. Och Marina Tuutmas åsikt att Intygskollen är en oetisk tjänst som profiterar på en utsatt patientgrupp har han inte heller några synpunkter på.

– Jag vet inte vad hon baserar det på. Det är egentligen upp till sjukvården och Försäkringskassan att lösa det för individen, men det har ju inte hänt.

Martin Johansson uppger även att en idé vore att på sikt utveckla Intygskollen så att tjänsten också kan användas som stöd till sjukskrivande läkare.

– Det bästa vore att jobba proaktivt, så att det inte blir fel från början.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 4 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler