Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Henrik Widegren, foniater vid Skånes universitetssjukhus.

Henrik Widegren, foniater vid Skånes universitetssjukhus. Bild: Petter Arvidson/Bildbyrån

”Tänk om vi i privat och ­offentlig sektor bytte jobb”

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:

Vårdval är populärt i dag. Vårdgivare ska erbjuda sina produkter och locka patienter. Patienter ska få välja var de vill bli vårdade. En äkta marknad. En osynlig hand. Allt enligt en ny, fräsch skrift av Adam Smith från 1776.

“En veckas sjukskrivning? ­Kostar bara 200 kronor extra”

Jag har bekanta som är ekonomer och jobbar inom privata sektorn. Den privata och offentliga sektorn har stora olikheter, men jag tror att de skulle kunna lära sig mycket av varandra. Jag fantiserar ibland vad som skulle hända om vi bytte jobb!

Jag tänker att jag sitter i växeln­ på ett företag, säg en reklambyrå, och bemöter mina kunder som patienter. Telefonen ringer. Jag svarar med stressad röst:

– Du har ringt reklamkliniken. Hur kan jag hjälpa till?
– Hej. Jag vill beställa en stor annonskampanj för utemöbler. Kan vi träffas närmsta dagarna?
– Vänta nu lite. Är det här verkligen akut?
– Ja, vi ska börja annonsera snart.
– Okej. Har du remiss?
– Förlåt?
– Ja, det här är en specialistbyrå. Du kan ju inte bara komma direkt till oss. Du måste först ha träffat en allmän reklambyrå, som har remitterat dig till oss.
– Men jag tror att ni är bäst på det här.
– Kan du avgöra det? Har du fem års utbildning? Och det blir dyrare hos oss. Och vi har bara tider på udda onsdagar. Är du fortfarande intresserad?
– Ja.
– Amen … Okej. Vad heter ni?
– Vi är ett nytt företag, som heter …
– Aha? Nytt företag? Alltså under 18 år! Då ska du till en barn­reklambyrå. Tack och hej!

Puh! Nu är det fika!

Samtidigt får mina ekonom­vänner gå loss på min klinik. De gör upp en strategisk affärsplan för att få kliniken att växa med 25 procent om året, och om tio år sälja kliniken till ett större sjukhus.

Affärsplan:
• Tillgänglighet.
Vi börjar kalla dia­gnostik, utredning och operationer för produkter. Vi gör en snygg broschyr där vi beskriver vår personal och våra produkter och skickar ut till potentiella patienter i vårt närområde. 

• Service. Vi satsar på merförsäljning till alla patienter som kommer till oss: Kanske passa på att ta bort en vaxpropp när du ändå är här? Ett rabatterat recept på kortison­salva att använda i framtiden? En veckas sjukskrivning? Kostar bara 200 kronor extra. Såklart vi ska göra din näsa rak, men ska vi inte spruta in lite hyaluronsyra i dina läppar också?

• Ökade intäkter. Vi anställer en person för att pimpa våra DRG-koder, så att vi kan få större intäkter. Förlåt, det har vi redan!

• Nya marknader. När vi har lågkonjunktur och mottagningsköerna börjar minska, så satsar vi på att pitcha mot nya, potentiella patienter under mottot: ”Du är inte frisk. Du är bara inte tillräckligt undersökt”. Sjuksköterskor och läkare åker till närmsta köpcentrum och spanar in villrådiga, välklädda personer och inleder med frågor som: ”Är din hälsa viktig för dig?”, ”Vet du om att du kan dö i förtid?” och ”Du ser lite blek ut. Har du gjort en magnetröntgen på sistone?”

Jag tror vi har något här! Korsbefruktning mellan det offentliga och privata. Ska vi kalla det offentlig-privat samverkan? 

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler