Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Jesper Cederberg.

KI utbildar i antroposofi

Till våren startar Karolinska institutet en kurs som delvis hålls på Vidarkliniken med praktiska övningar i insmörjningar och andra antroposofiska metoder på schemat.

Annons:

Det är första gången som lärosätet anordnar kursen ”integrativ omvårdnad”. Efter tio veckor på halvfart är det tänkt att de omkring 20 studenter som är antagna bland annat ska visa på en grundläggande förståelse för estetik i vården, få en insikt i konstnärliga terapiformer samt kunna identifiera forskning kring antroposofisk och integrativ vård. Kursen vänder sig till sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter och innehåller utöver litteraturstudier bland annat praktiska övningar i insmörjningar, meditation och konstnärligt utövande samt kliniska besök med undervisning på antroposofiska Vidarkliniken.

Lena Nilsson-Wikmar, professor vid sektionen för fysioterapi vid Karolinska institutet samt ordförande i utbildningsnämnden vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, är den person som fattat beslutet att Karolinska institutet ska anordna kursen.

Antroposofisk läkekonst är inte helt okontroversiell. Hur väl rimmar det här med Karolinska institutets uppdrag om att bedriva utbildning som vilar på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?

– Man diskuterar utifrån den evidens som finns och precis som du säger så finns det inte så mycket evidens. Men man kan ju diskutera själva begreppet och diskutera att det inte finns någon evidens, säger hon till Dagens Medicin.

Att kursen delvis kommer att hållas på antroposofiska Vidarkliniken förklarar Lena Nilsson-Wikmar med att integrativ omvårdnad handlar om just omvårdnad och att huvudmålet i omvårdnad är mötet mellan människor.

– Vidarkliniken är den verksamhet där man har den mest komplexa uppbyggnaden av vårdmiljö utifrån flera perspektiv, säger hon.

Enligt Lena Nilsson-Wikmar bygger kursen på den evidens som finns och är förankrad i ”ett stort antal publikationer”, lärarna på utbildningen bedriver också forskning inom området. Det ska även finnas evidens för de praktiska momenten, såväl övningar i insmörjningar som konstnärliga terapiformer.

– Ja, och man diskuterar den evidens som finns utifrån perspektivet att många patienter inom traditionell vård också har frågor om vad alternativa behandlingar har för evidens.

Är inte definitionen av en alternativ behandling att den saknar evidens?

– I grunden är det riktigt, men denna kurs är inom integrativ omvårdnad, det vill säga den bygger på evidensbaserad kunskap och integreras sedan med andra medicinska traditioner.

Kommer den antroposofiska inställningen till vaccin att diskuteras?

– Nej. Kursen handlar om omvårdnad och inte vaccin och mediciner. Den handlar inte om homeopati utan om vårdandet i mötet mellan människor och vårdandets miljöer.

Enligt Ing-Marie Moegelin, sakkunnig i utbildningsfrågor vid Svensk sjuksköterskeförening, har föreningen inga synpunkter på kursupplägget. I ett mejl till Dagens Medicin skriver hon:

”Hälsa och helhetssyn ingår i omvårdnad. Det är bra att lärosäten erbjuder en mängd fristående kurser som relaterar till omvårdnad på olika sätt.”

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler