Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Färre tycker att väntetiden till vårdcentralen är rimlig men fler är nöjda med delaktigheten i sin egen vård.

Färre tycker att väntetiden till vårdcentralen är rimlig men fler är nöjda med delaktigheten i sin egen vård. Bild: Thinkstock

Fler missnöjda med väntetid på vårdcentralen

Färre patienter tycker att de får besöka sin vårdcentral inom rimlig tid. Fler känner sig nöjda med delaktigheten i den egna vården. Det visar Nationell patientenkät 2017.

Annons:

Den nationella patientenkäten för primärvården görs i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, vartannat år. 2017 besvarades enkäten av drygt 80 000 patienter som besökt landets vårdcentraler i oktober.

Tillgängligheten värderas som lägre än tidigare. Ungefär var fjärde patient tyckte sig ha fått vänta orimligt länge på besöket 2017. År 2015 då den förra nationella patientenkäten gjordes, var det bara var femte som gjorde samma bedömning. 

Färre är positiva till de sätt som finns att komma i kontakt med vårdcentralen, det vill säga exempelvis 1177 Vårdguiden, telefon, e-tjänster och hemsida. 2015 var 77,4 procent av patienterna nöjda, 2017 var det 74 procent.

Helhetsintrycket av primärvården har också försämrats en liten aning sedan förra undersökningen.

Det som får högre poäng på skalan är delaktigheten i sin egen vård.  2017 gav 78,4 procent en hög poäng för hur delaktiga och involverade de kände sig i sin egen vård.  År 2015 var siffran 74 procent. En signifikant ökning, enligt SKL                             .

– Det är verkligen glädjande att patienterna både känner sig mer delaktiga och känner sig väl bemötta. Vi vet ju att svensk vård har medicinska resultat i världsklass, men att vi hittills legat sämre till inom dessa områden, säger Hans Karlsson, chef för avdelningen för vård och omsorg på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, i ett pressmeddelande.

På SKL:s hemsida där resultaten presenteras kan man gå in och se hur patienterna rankat en rad parametrar på respektive vårdcentral. Variationen är stor inom vissa län. I Region Skåne till exempel uppskattar bara 38,9 procent av patienterna helhetsintrycket på den lägst rankade vårdcentralen, medan den vårdcentral som får bäst siffror, uppskattas av 96 procent. I Sörmland är skillnaderna mycket mindre, lägst rankad ligger på drygt 70 procent och högst på 92.

Här finns resultaten från primärvårdsenkäten.

Relaterat material
Patienter nöjda med primärvården

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 5 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler