Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Pia Gunnarsson (t v) lägger scheman på Västmanlands sjukhus neonatalavdelning, där Anna Lindén är enhetschef. Efter en utbildning om sambandet mellan skiftarbetet och hälsan styr fler medarbetare sina egna arbetstider i frisk riktning.

Pia Gunnarsson (t v) lägger scheman på Västmanlands sjukhus neonatalavdelning, där Anna Lindén är enhetschef. Efter en utbildning om sambandet mellan skiftarbetet och hälsan styr fler medarbetare sina egna arbetstider i frisk riktning. Bild: Per Groth/Bildbyrån

Schemakurs fick fler att vilja ta sovmorgon

Önskescheman som är optimala för såväl hälsan som verksamheten går lätt att få till. Det tycker i alla fall sjuk- och undersköterskorna på neonatalen i Västerås. Nyckeln låg i en utbildning på tre tillfällen.

Annons:

Skiftarbete sliter på både kropp och knopp. På Västmanlands sjukhus i Västerås har personal på tre avdelningar vid tre tillfällen fått utbildning i att lägga scheman så att de ska hinna återhämta sig mellan passen.

Pia Gunnarsson, schema­läggare och barnsköterska på neonatal­avdelningen, är en av drygt 80 sjuk- och undersköterskor som deltog.

– Vi fick lära oss vikten av att tänka på återhämtning, att man hittar sömntjuvarna och att det är viktigt att man hinner slappna av när man går hem från jobbet. Efter utbildningen började alla mer eller mindre tänka på det här med hälsosamma scheman och hur man vill jobba, säger hon.

I Västerås, precis som på många and­ra ställen, önskar personalen själv sitt eget schema. På neonatalavdelningen lägger sjuk- och undersköterskorna fram förslag på hur de vill jobba i tioveckorsperioder. Förslagen småjusteras sedan av schemaläggare för att bemanningen ska passa verksamheten. Och precis som på många andra ställen var det tidigare väldigt vanligt att personal önskade komprimerade scheman med många arbetspass i följd som avslutades med ett morgonpass för att få längre ledighet.

Pierre Mood

Den typen av schemaläggning är inte bra för återhämtning och sömn, visar forskningen. När den biologiska rytmen rubbas ökar också risken för hjärt-kärlsjukdomar, övervikt och typ 2-diabetes.

– Många i sjukvården lägger scheman med motsolsrotation, alltså scheman med kvällspass följt av ett dagspass eller morgonpass. Då kommer man hem sent på kvällen och har bråttom att somna för att man ska upp tidigt på morgonen. Man har svårt att varva ner och får en sömn som kanske ligger nedåt fem timmar – om man har tur, säger Pierre Mood, legitimerad pyskolog och forskare, som höll i utbildningen i Västerås.

För skiftarbete är i stället medsolsrotation att föredra, enligt honom. Det vill säga två till tre pass av samma sort som sker i en ordning som följer medsolsrotation: dagspass, följt av kvällspass, följt av nattpass. Målet är att undvika en förkortad nattvila.

“Man har svårt att varva ner och får en sömn som kanske ligger nedåt fem timmar – om man har tur. ”

- Pierre Mood, forskare och ledare av utbildningen, om faran i att jobba morgon eller dag efter kväll.

– I medsolsrotation ska det pass som föregår nattpasset vara ett kvällspass. Jobbar jag tisdagnatt så ska det passet jag jobbar på mån­dagen vara ett kvällspass, säger ­Pierre Mood.

En tredjedel av deltagarna i Väster­ås har efter utbildningen ändrat sina scheman så att de har blivit mer hälso­samma och har skapat tid för nedvarvning. I enkäter uppger fler också att de mår bättre.

– Jag har jobbat inom vården i över 30 år och tycker att det är jätte­synd att man inte har tänkt på det här tidigare. Den är en enkel grej som gör väldigt mycket, säger Pia Gunnarsson.

Det nya tänket har inte gjort det krångligare att lägga scheman, enligt henne.

– Fler lägger nu sina scheman så att de avslutar med ett kvällspass före ledig dag, säger Pia Gunnarsson.

Fördel ”medsols”

  • Exempel på schema med hälsosam medsolsrotation: Dag – dag – dag – kväll – kväll – ledig – ledig – kväll – natt – natt.
  • Exempel på schema med ohälsosam motsolsrotation: Kväll – dag – kväll – dag –ledig – ledig – kväll – dag – natt – natt.

Källa: Rapporten Hälsosamma arbetstider


Relaterat material
Arbetstid med buffert blev framgång i Umeå

Kommentarer