Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock

E-hälsovision fortfarande fjärran

Om sju år ska Sverige vara bäst i världen på e-hälsa, enligt regeringens vision. Men en ny undersökning visar att svenska landsting knappt kvalar in på topp tio i Europa.

Annons:

I en nypublicerad rapport har managementkonsultföretaget Bearingpoint undersökt digitala kontaktytor bland 38 olika vårdaktörer i Västeuropa, däribland Sveriges fyra största landsting.

Resultat visar att det är en bit kvar till e-hälsovisionen, att Sverige 2025 ska vara bäst i världen på e-hälsa.

Landstingen i Stockholm, Skåne, Västra Götaland och Uppsala landar på strax över genomsnittet, 2,75 på en skala där 7 är högst. Stockholm hamnar högst med 3,5 och Uppsala lägst med 2,5.

I topp på den totala listan hamnar Storbritanniens National Health Service med 5,25 poäng följt av aktörer i Finland, Frankrike och Nederländerna. De svenska landstingen får placeringarna 9, 11, 15 och 23.

Stockholms läns landsting ligger i topp vad det gäller patientservice, vilket enligt Bearingpoint förklaras med att 1177 Vårdguiden ger svar på vanliga symtom. I övrigt utmärker sig de svenska landstingen med bristfälliga mobila tjänster, låg användning av sociala medier och svårigheter att hitta fram till rätt vårdgivare.

– Sjukvård handlar ibland om liv och död, därför är det viktigt att de initiala kontaktytorna fungerar bra. Svensk sjukvård får ibland kritik för köer och brister i vården, men genom bra digitalt stöd kan fler få hjälp och vägledas rätt, säger Pontus Silow ansvarig för hälso- och sjukvård, Bearingpoint Sverige, i ett pressmeddelande.

De aktörer som fått bäst betyg i studien erbjuder enligt Bearingpoint bland annat patienter möjligheten att läsa sin vårdhistorik, hantera recept och fler sätt att ta kontakt med vården, exempelvis genom videosamtal och livechatt. De använder också mobila kanaler och sociala medier i stor utsträckning.

Fakta om rapporten

  • I rapporten ”Sjukvårdens digitala kontaktytor 2018” har sammanlagt 38 digitala kontaktytor mellan hälso- och sjukvården och medborgarna undersökts i tio länder i Västeuropa.
  • Studien utgår från totalt 181 kriterier inom fem dimensioner av digital mognad, digital marknadsföring, digital upplevelse och funktionalitet, verktyg för patientinteraktion, mobila kanaler och sociala medier.
  • De digitala kontaktytorna har analyserats utifrån en genomsnittlig medborgares perspektiv, och resultaten har ställts samman och graderats på en skala från 1 till 7. Data samlades in från början av januari till början av mars 2018.

Källa: Bearingpoint


Relaterat material
Ministern: E-hälsovisionen kräver en bred grund
”Helt feltänkt med statlig vision för e-hälsa”

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler