Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Inera skissar på ny handlingsplan för e-hälsa

Fem målbilder, ännu fler delmål och en lista över hur regionerna och kommunerna sköter sig. Det är delar av den handlingsplan Inera visade upp på Vitalis.

Annons:

Handlingsplanen sträcker sig från 2019 till 2025 och är tänkt att hjälpa till att nå e-hälsovisionen att Sverige ska vara bäst i världen på e-hälsa till just 2025. Sofie Zetterström, vice vd för Inera, säger att den handlingsplan som togs fram 2012 och sträckt sig fram till i år har varit bra och att många av målen nåtts, medan andra varit omöjliga att utvärdera.

Nu har en arbetsgrupp bestående av personer från Inera och Sveriges Kommuner och Landsting tagit fram den nya handlingsplanen. Och det har inte varit en lätt uppgift då det är svårt att se så långt som sju år in framtiden, förklarar Sofie Zetterström.

– Vi har pratat mycket om nätläkare. För två år sedan visste knappt någon vad det var.

Den nya handlingsplanen är än så länge bara preliminär och tanken är att den ska förankras och färdigställas under året. Till skillnad från den tidigare handlingsplanen ska även kommunerna och den kommunala sjukvården med, vilket förlänger förankringstiden. Nytt är också att en ”best in class”-lista ska publiceras på inera.se för att se hur regioner och kommuner ligger till.

Så här ser den preliminära handlingsplanen ut:

Invånare, patienter och brukare ska kunna:

  • Leva hälsosamt med stöd
  • Överblicka sin process
  • Interagera med vård och omsorg
  • Få hjälp till självhjälp
  • Lätt välja rätt vård och omsorg
  • Ha en god tillgänglighet till vård och omsorg
  • Välja att stanna hemma och känna trygghet

Invånare, patienter och brukare och medarbetare i vård och omsorg ska ha tillgång till:

  • Sammanhållna vård- och omsorgsprocesser
  • Multidisciplinärt samarbete lokalt, nationellt och internationellt
  • Samverkan mellan invånare, vård- och omsorgsgivare och statliga myndigheter

Information runt en patient eller brukare är:

  • Tillgänglig för berörda aktörer genom hela vård och omsorgsprocessen
  • Mobilt tillgänglig
  • Presenterad på ett ändamålsenligt sätt för målgrupperna
  • Fångad entydigt, en gång, och återanvänds med bevarad betydelse
  • Tillgänglig för forskning, utveckling och utbildning

Vård och omsorg effektiviseras genom att:

  • Medarbetare har tillgång till välfungerande och samverkande it-stöd med hög användbarhet
  • Resurser utnyttjas effektivt inom och mellan vård- och omsorgsgivarna
  • Medarbetarna har tillgång till rätt vårdnivå i rätt tid
  • Ohälsa kan förutses och förebyggas
  • Vård och behandlingar anpassas efter individen

Vård och omsorg är lärande genom att:

  • Relevanta kunskapskällor finns tillgängliga för både invånare, beslutsfattare och medarbetare
  • Relevanta beslutsstöd finns tillgängliga för både invånare och medarbetare
  • Vård och omsorg förbättras ständigt utifrån mätning, uppföljning och analys
  • Den digitala kompetensen är hög hos invånare och medarbetare
  • Ledtider kortas för utveckling av kunskapsbaserade processer

En panel bestående av flera region- och landstingsföreträdare fick frågan om de trodde att Sverige kunde bli bäst i världen på e-hälsa till 2025?

– Självklart, vi har rätt förutsättningar både vad det gäller pengar och tid, svarade: Cecilia Karlsson, e-hälsostrateg, Landstinget i Värmland.

– Jag hoppas att vi är bäst i världen på att främja hälsa. Om e-hälsa kan hjälpa till är det bra för mig, svarade Anna Strömblad, kommunikationsdirektör, Landstinget i Kalmar län.

– Ja, jag är ju optimist. Men vi måste släppa konsensustänket om det ska funka, svarade Jonas Ekström, överläkare, verksamhetschef och objektägare för e-journal, Region Västmanland.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 4 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler