Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

"Doktorn som tar hand om dig vet ganska mycket om dig när du går in i den digitala vården", säger vd Towa Jexmark.

"Doktorn som tar hand om dig vet ganska mycket om dig när du går in i den digitala vården", säger vd Towa Jexmark. Bild: Pax Engström Nyström

Vårdcentralsjätten belönas för förlängningen till nätet

Med 90 vårdcentraler och cirka 800 000 listade patienter är Capio en jätte i Vårdsverige. För drygt ett år sedan rullade bolaget ut Capio Go, en digital tjänst där patienten loggar in med bank-id för att chatta med läkare. I år får den utmärkelsen Guldskalpellen.

Annons:
Capios Christian Rauer arbetar både som nätläkare och på vårdcentral..
Bild: Simon Hastegård/Bildbyrån

– Vi kan behandla och avsluta ärendet eller hjälpa till att boka en fysisk undersökning på vårdcentral om det behövs. Vi bokar inte tider, vi skickar underlag till vårdcentralen som sedan kontaktar patienten, säger läkaren Christian Rauer.

Han är en av ett sjuttiotal läkare som i dag arbetar på Capio Go. Precis som patienterna, är många av läkarna ”digifysiska”, det vill säga verksamma inom både den digitala och den fysiska vården.

– Vi har sett att när vi har rekryterat läkare till Capio Närsjukvård och har kunnat erbjuda dem även arbetstid hos oss på Capio Go så har det varit en konkurrensfördel i vissa fall. Man får en varierad arbetsmiljö och kan jobba hemifrån vissa dagar i veckan, säger Towa Jexmark, vd på Capio Go.

Capio Go har, som andra nät­läkare, ett begränsat antal kontaktorsaker. Ett tjugotal vanliga besvär har bedömts säkra att diagnostisera på distans, till exempel ont i halsen, urinvägsinfektion och pollen­allergi. Alla kontakter inleds med att patienten får svara på ett antal frågor utifrån sina besvär.

– Vi har ett frågebatteri uppbyggt på algoritmer som innebär att du får olika följdfrågor beroende på vad du svarar. Det innebär att doktorn som tar hand om dig vet ganska mycket om dig när du går in i den digitala vården, säger Towa Jexmark.

Det krävs en hel del investeringar för att sätta upp digitala tjänster. Hittills är det moderbolaget Capio som har tagit kostnaderna. Fram till helt nyligen var besöken kostnadsfria. Capio Go hade då verksamheten belägen i Region Skåne, som inte tar ut någon patientavgift för digitala läkarbesök inom primärvården.

Det ändrades i maj när Capio Go blev underleverantör av digitala vårdtjänster till en fysisk vårdcentral i Region Jönköpings län. I senaste delårsrapporten står det att Capio Go kommer att få en ersättning på 570 kronor netto per besök efter avdrag för administrativa avgifter. I ­skrivande stund räknar bolaget med 40 000 digitala besök per år.

– Vi vill att det ska finnas en patientavgift för den här typen av tjänster som nyttjas offentligt. Fram till nu har Capio sett det som en investering att starta verksamheten. Vi vill ha ett bra erbjudande så att folk listar sig hos Capio. Vi har många gemensamma patienter, säger Towa Jexmark.

Enligt Towa Jexmark ligger skillnaden mellan Capio Go och andra nätläkarbolag i helheten.

– Det är våra fysiska läkare som också arbetar med vår digitala tjänst. Vi har ett enkelt spår in till bokningar på vårdcentral och vi har våra labb för provsvar. Patienten kan i realtid läsa sin journal på nätet och andra vårdgivare kan i realtid läsa våra journaler, säger Towa Jexmark.

Fast vården är ännu inte helt sömlös. De fysiska vårdcentralerna kan i dagsläget inte följa upp sina patienter digitalt. Där är det fortfarande telefonkontakt eller återbesök som gäller. Åt andra hållet fungerar det dock.

– Vi kan följa upp de digitala patienterna på den fysiska vårdcentralen om en fysisk kontakt rekommenderas, säger Christian Rauer.

Relaterat material
Capio Go vinner Guldskalpellen

Kommentarer