Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Hemleveranserna av bland annat diabetesprodukter har drabbats av stora förseningar i Stockholms län.

Hemleveranserna av bland annat diabetesprodukter har drabbats av stora förseningar i Stockholms län. Bild: Thinkstock

Livsviktiga hjälpmedel når inte fram

SLL har stora problem att leverera hjälpmedel hem till patienter. Nu har landstinget startat ett eget lager med expressleverans för nödsituationer. 

Annons:

Patienter som behöver exempelvis diabetesprodukter, sårvårdsmaterial och katetrar i hemmet har det inte lätt just nu i Stockholm. Problemen började när landstinget den 1 juni tog över ansvaret för leveranserna av hjälpmedel från det skandalomsusade bolaget Onemed.

– Vi har under våren jobbat för att ta över det här uppdraget, men det har tyvärr inte fungerat som vi har tänkt oss. Vi samarbetar med ett logistikföretag och det har inte haft förmågan att leverera i den omfattning som vi har kommit överrens om till patienter och brukare, säger Stefan Kallström Jansson, chefläkare i Stockholms läns sjukvårdsområde.

Är patientsäkerheten hotad?

– Det kan man inte bortse ifrån. Det är därför som vi vidtar åtgärder, säger Stefan Kallström Jansson.

För att få situationen under kontroll har landstinget bland annat förstärkt leveransorganisationen med fler medarbetare. Det har också infört akuta leveranser av hjälpmedel som kan vara livsnödvändiga.

– Vi har startat ett eget lager och distributionssystem i egen regi just nu temporärt så att vi kan leverera de mest angelägna produkterna, säger Stefan Kallström Jansson.

Syftet är att säkerställa expressleveranser med bland annat anestesiprodukter, diabetesprodukter, tappningskatetrar och sondnäring. I nödfall kan också hemsjukvården få hjälpa till att få hem hjälpmedel till patienter och brukare.

– Det sker leveranser i den ordinarie leveranskedjan, men de sker i för liten omfattning i förhållande till behovet just nu. Därför har vi satt in extra resurser och det extra lagret med extra leveransfunktion, säger Stefan Kallström Jansson.

För att upplägget ska fungera behövs hjälp från distriktssköterskor och andra förskrivare. De känner till patienternas sjukdomstillstånd och behov, och kan därmed göra en medicinsk bedömning för att prioritera dem som befinner sig en nödsituation.

– Vi har en särskild kundtelefon för förskrivare dit de kan ringa in de mest akuta fallen så att vi kan leverera. Vi uppmanar patienterna att kontakta förskrivarna. Vi beklagar det här jättemycket och ber om ursäkt, både situationen för patienterna men också våra förskrivare ute i vården som behöver hjälpa till i den här situationen, säger Stefan Kallström Jansson.

Varför har det blivit så här?

– Det är något vi får analysera. I nuläget jobbar vi bara med få det här att fungera. Ansvaret är vårt, säger Stefan Kallström Jansson.

När räknar ni med att leveranserna ska fungera normalt igen?

– Det är en bra fråga som jag inte kan besvara. Problemet kommer nog att kvarstå under ett antal veckor. Vi har tagit höjd på hela sommaren för att jobba med den här frågan, säger Stefan Kallström Jansson.

Relaterat material
SLL förhandlar inte om nytt strumpavtal
SLL ska städa upp i upphandlingsröra

Kommentarer