Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Dr Vivek Reddy talar på Dagens Medicins seminarium på vårdtorget.

Dr Vivek Reddy talar på Dagens Medicins seminarium på vårdtorget. Bild: Pax Engström Nyström

Vårdpersonalen nyckel till framgång med digital plattform

Utah-läkaren Vivek Reddy har svaret på frågan som hela sjukvården suktar efter: Hur fixar man en sammanhållen digital vårdplattform?

Annons:

För sjukvårdsbolaget Intermountain healthcare tog det fyra år från plan till implementerat system i hela vårdkedjan. En av, om inte den, snabbaste implementeringen som hörts talas om. Företaget är den största vårdgivaren i Utah, en delstat med cirka 5 miljoner invånare.

En del av svaret är att inte tänka på plattformen som digital transformation, säger Vivek Reddy, som är chief health information officer, och dessutom neurolog.

– Det handlar om en mänsklig process, en transformation av vårt sätt att tänka på vården, säger han till Dagens Medicin.

Tidigare på dagen framträdde han på Dagens Medicins seminarium ”Mycket behandling, men lite hälsa”.

Och annan viktig faktor i Intermountain healthcares framgång – involvera vårdpersonalen i hela processen. Hos Intermountain finns 40 000 vårdanställda inom alla nivåer, från sjukhusvård till primärvård och hemsjukvård. Cirka 4 000 av dem är läkare och av dessa var exempelvis ungefär 400 med i processen. Och precis som i Sverige var det just läkarna som var mest skeptiska.

– Man kan förstå det. När man talar om digitalisering handlar det ju om att ändra det vi gör idag, och förändring är alltid jobbigt. För läkare handlar det också om att man ofta talar om att systemen ska fixa sådant som vi tror att tekniken gör bättre än läkarna. Det stryker dem mothårs. Dessutom har annan utveckling ofta handlat om att man presenterar ett system och så ska läkarna helt enkelt bara jobba i det, ta order, ta order, ta order, säger Vivek Reddy och fortsätter:

– Det var inte förrän vi slutade prata om vad läkarna och sjuksköterskorna behövde för sitt jobb och började prata om vad patienterna behöver som vi fick med oss alla. Det är det viktigaste perspektivet, säger Vivek Reddy.

Sjukvårdsbolaget inventerade varenda enskilt arbetsflöde som uppstod i vården, från ett upptäckt behov hos patienten till behandling eller liknande. Det blev 1 600 arbetsflöden och i dessa arbetsflöden, kunde man hitta flera mikroflöden.

– Då tänker man ju direkt att det här kommer att ta 100 år att bygga ett system för! Men det gjorde det inte. För vi utvecklade och testade massor samtidigt i realtid ute på kliniker. Och sen handlar det inte om att uppfinna hela sjukvården på nytt, det går inte, så mycket förändring tål inte vården. Det handlar om att återuppfinna vissa delar, som kanske kan digitaliseras.

Det tog ungefär ett halvår till ett år att tänka igenom hela vårdapparaten. Sedan byggdes en plattform för ”kontinuerlig förbättring”. Hela tiden med vårdpersonalen involverad.

– Sen testade vi, hittade ”pain points”, ändrade och testade på nytt.

För att lyckas sprida informationen om systemet och vad som ändrades i det fanns det kommunikatörer i varje utvecklingsteam som ställde frågor om varför förändringar gjordes, för att sedan kunna förklara det för andra.

I vardagen som neurolog kan Vivek Reddy arbeta i den förbättrade vårdkedjan även för egen del. När en patient med stroke kommer in på akuten kan personalen ta del av patientens vårdhistoria direkt, hit kommer röntgenbilderna och svaret på prover. Och detta kan även neurologen som inte är plats på akuten ta del av i realtid. Det innebär att så fort akuten kopplar upp telemedicinvideon mot neurologen så kan diskussionen om bästa möjliga behandling ta vid, i stället för att personalen på akuten börjar delge information om patienten.

– Och det här är livsviktiga minuter. Vi kan se på våra vårdresultat att strokepatienterna har bättre slutresultat av vården i dag, jämfört med tidigare. Vi har gått från att inte vara så bra, till att bli bland de bästa i USA på strokevård.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   2 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler