Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Speldesign kan snabba på vårdens digitalisering

Kan vården lärda sig något av datorspel när det handlar om digitalisering? Det tror Steven Bachelder, professor i konstnärlig gestaltning vid Uppsala universitet.

Annons:

­Att vården har en bit kvar när det handlar om att hantera data och olika system är välkänt. Exemplen vid Sveriges Yngre Läkare förenings seminarium i Almedalen handlar bland annat om hur remisser skrivs ut, faxas och sedan scannas in eller hur ett EKG fotas av med läkarens privata mobiltelefon för att kunna skickas med SMS till en specialist.

Hanif Rexhepi, filosofie doktor i informatik vid högskolan i Skövde, säger att det hänt förvånansvärt lite sedan 2013 när högskolan undersökte den digitala arbetsmiljön i vården.

– Det stora problemet är användbarheten. Vårdpersonalen har inte varit kravställare när systemen tagits fram.

Steven Bachelder, verksam vid institutionen för speldesign vid Uppsala universitet, konstaterar att speldesigners är vana vid att hantera stora mängder information. Ett spel kan ha miljoner användare, och alla delar samma information. Det är något som vården också behöver när det handlar om informationsöverföring.

­ – I vården kan det finnas många specialister som har delar av informationen, men det är patienten som är ensam om helhetsbilden, säger Steven Bachelder.

Han tror inte heller att det skulle behöva ta så många år att få till gemensamma, fungerande system.

­– Ingen såg Uber komma för två år sedan. Nu är de globala.

Se mer av Steven Bachelder i videoklippet.

Kommentarer