• E-tidning

Bild: Ann Jonasson/Bildbyrån

Multiresistent bakterie mer tolerant mot alkohol

Forskare har visat att en multiresistent bakterie blivit mer motståndskraftig mot desinfektionsmedel. Men det är osannolikt att det skulle påverka smittspridningen, anser svensk expert.

I studien som nyligen publicerats i Science Translational Medicine har australiensiska forskare kunnat konstatera att den multiresistenta tarmbakterien Enterococcus faecium över tid utvecklat en tolerans mot isopropanol, en typ av alkohol som ofta förekommer i handsprit och ytdesinfektionsmedel.

Upptäckten ska, enligt Vetenskapsradion, vara den första i sitt slag och forskarna skriver själva att toleransutvecklingen bör tas i beaktande vid smittutbrott på sjukhus.

Göran Hedin är överläkare på avdelningen för klinisk mikrobiologi vid Falu lasarett och har även ett uppdrag vid CEN, den europeiska organisation som bland annat testar effekten av desinfektionsmedel.

– Den koncentration av isopropanol som använts i studien är långt under vad man normalt använder i vården, säger han till Dagens Medicin.

Göran Hedin understryker att effekten av ett desinfektionsmedel både beror på koncentration och så kallad inverkningstid, det vill säga hur länge medlet får verka. Inverkningstiden för handdesinfektion är minst en halv minut men helst en minut och för ytdesinfektion minst en minut.

– Att desinfektionsmedel inte används på rätt sätt är det största problemet vid smittspridning. Man har i studien inte visat på en sämre effekt vid den alkoholkoncentration som används i godkända desinfektionsmedel, säger Göran Hedin.

Att bakterier på sikt skulle kunna utveckla resistens mot alkohol ser han också som osannolikt då det skulle kräva väldigt många förändringar kring hur bakterier är uppbyggda.

– Alkohol slår brett till skillnad från antibiotika som oftast bara slår mot några speciella molekyler.