Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Kristina Ellmén är verksamhetschef på Ängens vårdcentral i Örebro, som införde drop in med tria­gering förra året.

Kristina Ellmén är verksamhetschef på Ängens vårdcentral i Örebro, som införde drop in med tria­gering förra året. Bild: Fredrik Karlsson/Bildbyrån

Triagering och drop in boostar teamkänslan

På Ängens vårdcentral i Örebro hinner två distriktssköterskor och en läkare med uppåt 30 patienter på en och en halv timme varje förmiddag. Stressigt? Inte alls, enligt personalen.

Annons:

– Det är teamwork och ett kul sätt att jobba på, säger distriktssköterskan Mona Shahin om upplägget, som bygger på drop in med tria­gering.

I stället för att boka in ett besök på en kvart tar läkare eller sjukssköterska hand om patienten på fem minuter, vilket ökar tillgängligheten.

En distriktssköterska och/eller ­distriktsläkare sköter sorteringen. De gör en snabb bedömning av patienten och skickar den sedan ­vidare till en annan distriktssköterska eller distriktsläkare för undersökning.

Det fungerar så bra att Region Örebro län beslutat att alla vårdcentraler ska ha drop in från januari 2019.

– Det kommer att införas överallt. Vi är några som gått lite före. Jag tror att man får rigga lite olika på olika vårdcentraler beroende på vad man har för befolkning runt omkring sig, säger verksamhetschefen Kristina Ellmén.

Själv har hon cirka 10 000 listade patienter runt sig, varav många barnfamiljer. Vårdcentralens drop in-mottagning är öppen mellan klockan 09.30 och 11.00. Alla som är där senast 11.00 får träffa läkare eller distriktssköterska.

“Ska du visa upp en prick kan du lika gärna göra det på en tisdag som på en måndag. ”

- Kristina Ellmén

Det finns inget lappsystem där tiderna är slut när lapparna är slut eller något tak för antalet patienter.

– Det är klockslaget som räknas. Vi stänger drop in-mottagningen klockan elva men har gett oss själva en timme efter det för dokumentation, om något släpar efter eller så, säger Mona Shahin.

Bara enklare åkommor behandlas dock, typ urinvägsinfektion, sår­skador och ont i öron eller hals. Ofta blir besöken inte mer än fem minuter långa.

Av 30 patienter går kanske 10 till läkare medan distriktssköterskan tar hand om resten.

Vad händer om jag kommer till drop in-mottagningen med psykiska problem eller har haft ont i magen i två månader?

– Då får du en tid senare samma dag, samma vecka eller så skickar vi kallelse. Det beror helt på vad det handlar om. Alla blir sedda och får en medicinsk bedömning. De flesta kommer med väldigt enkla saker som kanske inte ens är en åkomma, utan de är bara oroliga för ett ­födelsemärke, säger Kristina Ellmén.

Hon och kollegorna har jobbat på det här sättet sedan april 2017. Den drivande kraften bakom införandet var distriktssköterskorna, som inte bara ville ägna arbetstiden åt att ­sitta i telefon hela dagarna. Efter ett år passade man i våras på att vässa upplägget för att skapa ännu bättre flöden.

Öppningstiden flyttades från klockan 08.00 till dagens 09.30.

Fördelen är att distriktssköterskorna hinner ta ganska många ­telefonsamtal på morgonen, och då kan hänvisa patienter till drop in-mottagningen.

Undersökningar visar att patienterna också är nöjda.

– De gillar tillgängligheten. ­Sitter det många i väntrummet kan de vända i dörren och komma tillbaka dagen efter eftersom vi har det här varje dag. Ska du visa upp en prick kan du lika gärna göra det på en tisdag som på en måndag. Det är alltid mest folk på mån­dagar, säger Kristina Ellmén. 

Kommentarer