Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Viktor Madsen, AT-läkare, Västra Götaland.

Viktor Madsen, AT-läkare, Västra Götaland. Bild: Simon Hastegård/Bildbyrån

”Varför inte låta patienten swipa läkaren åt vänster?”

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:

Det är lördag kväll och jag är på kräftskiva. Halvvägs i maten är en kräftklo på väg att fastna i halsen. Vid bordet berättas det om den senaste medarbetarfunktionen på ett av Sveriges nätläkarföretag. En bra patientkontakt är viktigt och första intrycket har betydelse, så även för nätläkare. Den nya funktionen innebär att nätläkare som i tillhörande nätläkarapp laddar upp sitt profilfoto, nu ska få tillgång till bildförbättringsfunktioner. Det vill säga filter, färg, kontrast och liknande så som i sociala appar. Man vill att profilfotot ska ge den där rätta och förtroende­ingivande doktorskänslan till patienten. 

Att nätläkarföretagen satsar på att förmedla denna känsla är förstås inte nytt. Reklamen visar gärna nätläkare med det förtroendeingivande stetoskopet runt halsen. Trots att det är analogt.

“Superlike: Nu kan du supergilla läkaren om hen ser bra ut!”

Vi är några som först tror att samtalsämnet är ironiskt, men det är det inte och vi delas snabbt upp i två läger kring kräftorna. Vi två som arbetar i den traditionella sjukvården sitter mest med ett förvånat och ansträngt ansiktsuttryck och har svårt att få fram våra åsikter. För-sidan är betydligt mer verbal och tar upp kärnfulla argument som att det ändå är viktigt hur läkaren ser ut, att patienter kan välja en konkurrerande nätläkarapp med snyggare läkare och att man trots allt inte vill träffa en läkare som ser sjaskig ut när man är sjuk. ”Fast då kanske man kan swipa vänster?” inflikar en mer neutral kräftskivedeltagare. Alltså svepa bilden åt sidan, som man gör i dejtingappen Tinder om man inte finner en person intressant nog.

I mitt inre gör kräftorna uppror. Har vi hamnat så snett att det viktiga för nätläkarföretag och nät­patienter är läkarens utseende och inte kompetens? Är svep-vänster-funktionen kanske redan under utveckling hos nätläkar­företagen?

Ju mer jag funderar på det ju mer inser jag att ­sociala appar och kanske just Tinder faktiskt har flera ­toppenfunktioner för nätläkarföretagen att infoga i sina appar. Vad sägs om detta:

• Läkare efter kön: Välj om du vill matcha med en kvinnlig eller manlig läkare!

• Superlike: Nu kan du supergilla läkaren om hen ser bra ut och verkar extra trevlig!

• Boozt: Gå före i kön, för 44 kr/st blir du toppatient och ökar flerfaldigt chansen att få kontakt med en läkare!

• Guld: För en facil kostnad av 150 kr/mån får du möjlighet att i förväg se läkarna och kan själv välja vem du vill träffa!

• Instagramkoppling: För att underlätta journalföringen och slippa frågor om civilstånd, barn och arbete kan du nu länka ditt instagramkonto direkt in i journalen!

Efter en del reflektion kommer jag till slut till sans. Jag inser att mitt motstånd förmodligen är grundat i ren och skär avundsjuka. För om nätläkare har filter på sina profilbilder är förstås det enda rimliga att jag på mitt 18-timmars pass får sätta mig i en landstingsfinansierad sminkstudio för lite uppiffning, innan jag träffar de sista patienterna. Vård på lika villkor om jag får be. Första intrycket är viktigt. 

Kommentarer