Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock

Kry svarar om kritiserad reklam

Vi vill skapa igenkänning. Så förklarar Kry sin reklam om att förkylda stockholmare nu kan träffa läkare inom 30 minuter.

Annons:

”Hej förskolesmittor, dagissjukdomar, höståkommor och förkylningstider. Träffa läkare inom 30 minuter – utan att lämna hemmet.”

Reklamen från den digitala vårdgivaren Kry som tapetserar delar av Stockholms tunnelbanenät har rört upp känslor de senaste dagarna. Distriktsläkarföreningen skriver syrligt på Twitter att patienter med lite hosta nu uppmanas att söka läkarhjälp. Reklamen tas även upp i en ledare på aftonbladet.se med rubriken ”En snuvig stockholmare behöver ingen läkarhjälp”.

Dagens Medicin har under dagen försökt få en intervju med Johan Flodin, medicinskt ansvarig på Kry, för att kunna ställa frågan om vad företagets läkare verkligen anser om förskolesmittor, dagissjukdomar, höståkommor och förkylningstider.

Någon intervju har det inte blivit. Däremot skriver företagets pressavdelning följande ”företagsövergripande kommentar” i ett mejl.

”Kommunikationen syftar till att skapa igenkänning kring några av de symptom som är vanliga under hösten. Om egenvård inte hjälper kan man precis som i övriga vården kontakta oss för vidare hjälp med sitt besvär.”

Kommentarer