Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Linnea Rheborg/Bildbyrån

Patient med lungemboli fick vänta för länge

Patienten som kom till akutmottagningen i Huddinge med andningsbesvär fick vänta för länge på en läkarbedömning och avled i hjärtstillestånd.

Annons:

Det var tidigare i år som patienten med andningsbesvär sökte vård vid akutmottagningen vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Patienten triagerades enligt rutin. Tillståndet försämrades under vistelsetiden på akuten och patienten drabbades av hjärtstillestånd. Personalen initierade återupplivningsförsök men patienten avled trots insatserna. Enligt obduktionen var dödsorsaken lungemboli.

Sjukhuset skriver i sin lex Maria-anmälan att väntetiden till läkarbedömning var för lång sett till bedömningsresultatet vid triageringen. En bidragande orsak till den långa väntetiden var sannolikt det stora antalet patienter som fanns på akuten i väntan på vårdplats den aktuella dagen. Även om det inte går att säga om en tidigare läkarbedömning hade kunnat leda till att hjärtstoppet kunnat förhindras eller hävas, bedömer sjukhuset händelsen som en allvarlig vårdskada.

Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har återkommande gjort inspektioner på akutmottagningen i Huddinge och då konstaterat brister i omhändertagandet. I mars förra året konstaterade Ivo att patienternas grundläggande behov inte kunde tillgodoses. En ytterligare inspektion i december pekade på fortsatta brister i omhändertagandet av patienter som blir kvar på akuten i väntan på vårdplats på en avdelning.

I beslutet i den aktuella lex Maria-anmälan med dödsfallet på akutmottagningen bedömer Ivo att vårdgivaren har fullgjort sin skyldighet att utreda och anmäla händelser som lett till allvarlig vårdskada samt vidta åtgärder för att något liknande inte ska inträffa.

Kommentarer