Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock

Kry pudlar om kritiserad reklam

”Inte den mest lyckade marknadsföringen”. Så beskriver den digitala vårdgivaren Kry nu sin reklam där förkylda stockholmare råddes söka läkarvård.

Annons:
Nasim Farrokhnia.

”Hej förskolesmittor, dagissjukdomar, höståkommor och förkylningstider. Träffa läkare inom 30 minuter – utan att lämna hemmet.”

Som Dagens Medicin tidigare rapporterat har Krys reklam mötts av kritik då den ansetts uppmana personer att söka vård för alldagliga åkommor som sällan kräver läkarbedömning.

Kry svarade då att ”kommunikationen syftar till att skapa igenkänning kring några av de symptom som är vanliga under hösten”.

Nu är situationen annorlunda.

Nyhetssajten Breakit har granskat Kry och bland annat funnit att företagets egna läkare är skeptiska till reklamen. Läkaren Nasim Farrokhnia, forsknings- och utbildningsansvarig vid Kry, tog i P1 Morgon i Sveriges Radio också tydligt avstånd från marknadsföringen och säger:

”Just den här reklamen var olycklig, och den texten som var där.”

När Dagens Medicin söker Kry för en kommentar svarar företaget i ett mejl att marknadsföring behövs för att uppmärksamma möjligheten att söka vård digitalt:

”Men det här var inte den mest lyckade marknadsföringen.”

Relaterat material
Kry svarar om kritiserad reklam

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler