Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock

SLL:s visselblåsartjänst dröjer

Vårdanställda i Stockholm ska kunna larma om missförhållanden – men landstinget vet inte när. Under tiden fortsätter anmälningarna till det privata initiativet vardfusk.se.

Annons:

I samband med metoo-rörelsen startade fyra vårdanställda i Stockholms läns landsting, SLL, sajten vardfusk.se. Tanken var att motverka vårdens tystnadskultur och ge kollegor en enkel möjlighet att anmäla oegentligheter och misstänkt fusk utan att bollas mellan landstingets handläggare. De anmälningar som kommer in till vardfusk.se skickas sedan vidare till SLL.

Sedan starten i november 2017 har SLL fått tio anmälningar från vardfusk.se, varav den senaste kom förra månaden. Det handlar bland annat om misstänkt fusk vid upphandling, bristande vårdhygien och tveksamma debiteringar i primärvården. Två av anmälningarna gäller turerna kring det nya it-systemet Framtidens vårdinformationsmiljö.

När Dagens Medicin uppmärksammade vardfusk.se meddelade SLL att koncernledningen nyligen beslutat att starta en egen visselblåsarfunktion. Nu, snart ett år senare, har inte mycket hänt på den punkten. Faktum är att landstinget inte ens bestämt sig för hur tjänsten ska se ut.

”En kravspecifikation är under utarbetande för anskaffning av tjänsten. Driftdatumet är inte fastställt”, skriver Anne Rundqvist, chefsjurist i SLL i ett mejl till Dagens Medicin.

Samtliga anmälningar som kommit in till SLL från vardfusk.se har skickats vidare till en handläggare, meddelar landstingets presstjänst. I vissa fall ska uppgifterna också ha varit kända sedan tidigare och arbete redan påbörjats. I andra fall har landstinget inte kunnat gå vidare då uppgifterna varit för övergripande, de anmälda händelser skett för långt tillbaka i tiden eller i verksamheter där landstinget inte har avtal.

Samtidigt är SLL tacksamt och presstjänsten skriver:

”Uppgifter som inkommer till oss om misstänkta felaktigheter och oegentligheter är värdefulla för oss att bli varslade om vare sig det kommer in via mail, samtal eller annat sätt. Det genomförs bland annat kontinuerligt uppföljning på efterlevnad av avtalen som tecknats och finns det uppgifter som felaktigheter eller oegentligheter kan vi rikta uppmärksamhet på det i samband med uppföljning eller fördjupad uppföljning.”

Relaterat material

Kommentarer

Jag är ingen robot:   2 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler