Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

ST-läkaren Marielle Alvdal (t v) trivs mycket bra med teamarbetet på Capio vårdcentral i Strömstad. T h Emil Eriksson.

ST-läkaren Marielle Alvdal (t v) trivs mycket bra med teamarbetet på Capio vårdcentral i Strömstad. T h Emil Eriksson. Bild: Fredrik Varfjel/Bildbyrån

Lyckat teamarbete ger spontana ansökningar

I Strömstad har verksamhets­chefen Marlene Midtvedt inga problem att locka läkare till vårdcentralen. Hemligheten? Ett teambaserat arbetssätt med ronder har minskat stressen och administrationen.

Annons:
Marlene Midtvedt
Bild: Fredrik Varfjel/Bildbyrån

– Två distriktsläkare har sökt jobb här utifrån att de hört hur vi jobbar med fasta team, men vi är fulltaliga. Vi har ingen sjukskriven och nästan ingen ruljans på personal. Vi har bara fasta läkare och sjuksköterskor, säger Marlene Midtvedt, verksamhetschef för Capio vårdcentral Strömstad & Capio rehab Strömstad.

Hon är i botten distriktssköterska och driver sedan 2014 vårdcentralen tillsammans med sin man som är distriktsläkare.

Sedan årsskiftet arbetar vårdcentralen teambaserat för att ge de cirka 4 400 listade patienterna rätt vård på rätt nivå. Förenklat innebär det att läkarna bara gör det som en läkare måste göra. Det andra tar sjuksköterskor och undersköterskor hand om.

– Alla yrkeskompetenser krävs. Läkaren sitter på den djupaste medicinska kompetensen, men det kan vara sjuksköterskan som har varit på hembesök som vet varför patienten inte tar sina läkemedel, säger Marlene Midtvedt.

I teamen ingår en–två läkare, två sjuksköterskor och en undersköterska. Vid behov deltar även fysioterapeut och psykolog.

Varje dag klockan 13.00 rondas alla planerade besök på vårdcentralen, det vill säga fall som inte är så akuta att patienten fått en läkartid direkt. På ronden avgör teamläkare och teamsjuksköterskor vad som ska göras och när.

– Då går man igenom ärendena som kommit in och lägger dem på rätt vårdnivå. Muskuloskeletala besvär får till exempel ofta en bedömning av rehab först, säger Marlene Midtvedt.

“Patienterna mår inte bra av att komma till en sönderstressad läkare ”

- Marlene Midtvedt, verksamhetschef

Ronden tar cirka 30 minuter. Därefter är 30 minuter avsatta för administration. Det kan handla om att lägga upp planerade prover eller skriva remisser.

– Vi tänker läkarnas arbetsmiljö i första hand och patienternas i andra. Patienterna mår inte bra av att komma till en sönderstressad läkare, säger Marlene Midtvedt.

Vid till exempel en demensutredning görs ett minnestest först via arbets­terapeut. Om det är patologiskt tas minnesprover, sedan en datortomografi av hjärnan – och först därefter görs ett läkarbesök. Det betyder mindre administration för läkaren.

– För mig som läkare innebär det här arbetssättet väldigt mycket mindre stress, jag trivs så otroligt bra. Hela teamets kompetens ökar eftersom vi får del av varandras kompetens, säger ST-läkaren Marielle Alvdal.

Tidigare kunde patienter få vänta i veckor på en läkartid utan att någonting hände under tiden. Nu kan EKG, blodtryck och akuta rekto­skopier redan vara gjorda när patienten möter sin läkare. Vårdcentralen har på så sätt flera gånger hittat misstänkt cancer och fått iväg en remiss på några få dagar.

– Nu kan vi hitta farliga saker väldigt fort. Med ronderna får vi rätt prioritering. Alla som ringer in får en bedömning efter symtom, säger Marlene Midtvedt.

 

Capios vårdcentral i Strömstad

  • Har cirka 4 400 listade patienter. 
  • Har sju sjuksköterskor, tre distriktsläkare, två ST-läkare och en AT-läkare anställda.
  • Har inga hyrläkare.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   4 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler