Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Anna Alm Andersson, divisionschef i Region Norrbotten årets vinnare av framtidens ledare i sjukvården.

Anna Alm Andersson, divisionschef i Region Norrbotten årets vinnare av framtidens ledare i sjukvården. Bild: Pax Engström Nyström

Hon prisas som framtidens ledare

Divisionschefen Anna Alm Andersson tar hem årets utmärkelse som framtidens ledare i vården. 

Annons:

– Det känns helt fantastiskt! Jag har inga ord, säger sjuksköterskan och närsjukvårdschefen Anna Alm Andersson direkt vid prisutdelningen. 

Priset delas ut på torsdagen av Sjukvårdens ledarskapsakademi på seminariet Sjukvårdens ledarskapsdag, och Dagens Medicin är en av initiativtagarna.

Som divisionschef för närsjukvården i Region Norrbotten försöker Anna Alm Andersson uppmuntra sina medarbetare till att visa mod på jobbet. 

KORT OM

Ålder: 42 år

Utbildning: Sjuksköterskeprogrammet vid vårdhögskolan i Boden och specialistutbildning i anestesi vid samma högskola.

Gjort tidigare: Närsjukvårdschef för Kalix närsjukvårdsområde

– Jag tycker det är viktigt att släppa tyglarna för det är medarbetarna som jobbar nära patienterna och som ser vad som fungerar och inte fungerar. Oftast är det också de som har de smartaste idéerna och vet hur man ska förändra och göra det på ett bättre sätt, säger Anna Alm Andersson. 

Det nya uppdraget föregicks av två år i Kalix som en av fem närsjukvårdschefer i Region Norrbotten. I samma veva pågick en omställning inom vården, från resurseffektivitet till att styra om mot flödeseffektivitet och att säkerställa att patientens resa inom vården blir så smidig som möjligt. En omställning som fortfarande pågår i hela regionen, med just Kalix som gott exempel. 

Och för att ersätta det gamla tänket med det nya är det även i fortsättningen avgörande att hennes anställda, 3 500 till antalet, kommer med djärva idéer utan att detaljstyras. Till sin hjälp har de patienterna, menar hon. 

– Patienten har sällan ett behov som man bara tillgodoser på ett ställe utan det är en kedja med saker som ska hända och hur ska vi göra det så smidigt som möjligt? Det är ofta i de övergångarna som vi fallerar och det inte blir bra för patienten. 

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 5 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler