Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Sjuksköterskan Rebecca Mattsmyr, till vänster, är en av medarbetarna som varit regionens ansikte utåt på Instagram. Elin Brozén, till höger, leder Västmanlands kommunikationsenhet.

Sjuksköterskan Rebecca Mattsmyr, till vänster, är en av medarbetarna som varit regionens ansikte utåt på Instagram. Elin Brozén, till höger, leder Västmanlands kommunikationsenhet. Bild: Anders Forngren/Bildbyrån

”Medarbetarna är våra bästa influencers”

I Region Västmanland berättar läkare och sjuksköterskor om sin vardag på sociala medier för att locka nya medarbetare till verksamheterna. Det har lett till fler sökande och lägre annonskostnader. 

Annons:

Med hjälp av berättelserna i sociala medier vill regionen visa att den är en bra arbetsgivare. Konceptet kal­las på reklamspråk för storytelling och innebär att sanna berättelser lyfts fram i marknadsföringen.

– Medarbetarna är duktiga på att berätta om sin verksamhet: varför de jobbar här, varför de stannar kvar och varför de trivs. De har högsta trovärdighet i de här frågorna, säger Elin Brozén, verksamhetschef för kommunikationsenheten på Region Västmanland.

Tillsammans med digital platsannonsering gör storytellingen succé. Arbetssättet drogs i gång i slutet av 2016, och första året kapades annonskostnaderna med 22 procent. Mycket tack vare minskad pappers­annonsering.

– Det är besparingar som landar hos verksamheterna hos oss, det är verksamheterna själva som bekostar sina rekryteringar, säger Elin Brozén.
Antalet ansökningar till lediga tjänster har sedan start ökat med cirka 6 procent varje år, samtidigt som antalet personer som kallas till intervju har ökat med 30 procent.

Det är helt enkelt lättare att nå rätt målgrupp i den digitala världen.

– Våra medarbetare är våra bästa influencers. Vi når in i deras nätverk på ett helt nytt sätt. De delar materialet på sociala medier och tipsar sina kursare om lediga tjänster, säger Elin Brozén.

Som en del av upplägget turas medarbetarna om att ratta regionens konto på Instagram. En vecka i taget är vad som gäller. Kontot startades i april 2017 och sedan dess har personal från bland annat Sala ambulansstation och medicinmottagningen på sjukhuset i Köping tillsammans publicerat närmare 800 inlägg.

Elin Brozén berättar att folk står i kö för att få sköta Instagramkontot. En som nyligen gjort det är Rebecca Mattsmyr, sjuksköterska på resursenheten på Västerås sjukhus.

– Det var kul! Jag ville dels visa vilka vi är, vad vi gör och fördelar med scheman, dels lyfta fram de egenskaper som kännetecknar en ”resursare” och hur vår värdegrund genomsyrar hela vår verksamhet. Jag ville också lyfta fram mina härliga kollegor och några fick ställa upp på bild, säger Rebecca Mattsmyr.

Allt gjorde hon på eget initiativ, utan något manus eller någon chef som sa till henne vad hon skulle skriva.

– Texterna är oredigerade och ingen har lagt sig i formuleringar eller rättat stavfel, säger Rebecca Mattsmyr.

Skulle du själv söka jobb efter att ha sett det på social medier?
– Jag är lite gammaldags och vill läsa en annons också. Men man kan få en känsla av stämningen om man surfar runt. Det blir också en fördel att man har lite ansikten på folk om man kommer på en anställningsintervju. Det kan bli mindre stelt då, säger Rebecca Mattsmyr.

Alla trivs inte på jobbet, hur hanterar ni anställda som kanske rentav tycker att regionen förskönar vardagen i sociala medier?

– Det finns sådana personer, och jag tycker att vi ofta får till bra diskussioner utifrån konstruktiva idéer. Det är ett ständigt pågående samtal vad vi som arbetsgivare kan förbättra, säger Elin Brozén.

Relaterat material
Musikvideo ska locka sjuksköterskor

Kommentarer