Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Lev Dolgachov/Mostphotos

”Undervisar vi evidensbaserat?”

Att ensidigt diskutera fler utbildningsplatser hjälper föga om inte fokus även riktas mot hur vi undervisar, skriver docent Elisabeth Carlson i en replik.

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:
Elisabeth Carlson, docent vid Institutionen för vårdvetenskap, Malmö Universitet.

I Dagens Medicin den 5 december tar fyra debattörer från Sahlgrenska Akademin bladet från munnen, ryter till och ställer frågan om Sveriges lärosäten verkligen kan ta på sig ett fortsatt ansvar för att utbilda fler och fler sjuksköterskor med bibehållen kvalitet. Svaret blev ett rungande nej! Hatten av för Göteborg! Debattörerna lyfter viktiga frågor med utbildningens kvalitet i fokus.

Det räcker inte längre att prata om satsningar på fler utbildningsplatser, att det råder brist på sjuksköterskor och specialistsjuksköterskor och att utbildningsplatser står tomma. Trots flera kloka förslag från debattörerna för att säkerställa sjuksköterskans yrkeskompetens saknas en viktig faktor – en seriös diskussion kring den pedagogik som används. Att ensidigt diskutera fler utbildningsplatser hjälper föga om inte fokus även riktas mot hur vi undervisar. Använder vi de bästa pedagogiska modellerna för studenters lärande? Vårdens professioner ska arbeta evidensbaserat, men undervisar vi evidensbaserat?

Det är därför nödvändigt med riktade satsningar på vårdpedagogisk forskning för att garantera kvalitet i utbildningen. Det handlar också om att säkerställa pedagogisk kompetens i handledning för alla de sjuksköterskor och specialistsjuksköterskor som möter studenter i verksamhetsförlagd utbildning. Detta är synnerligen aktuellt inte minst med tanke på ett fortsatt ökande utbildningsbehov i kombination med den brist på erfarna handledare som råder nationellt.

Utmaningen blir inte mindre i framtiden med tanke på den nyligen presenterade utredningen Framtidens specialistsjuksköterska – ny roll, nya möjligheter (SOU 2018:77) där ett för Sverige nytt yrke föreslås; sjuksköterskan som avancerad klinisk specialist. Detta förslag är bara att applådera men återigen: hur säkerställer vi att sjuksköterskor på alla nivåer får de bästa förutsättningarna för att skaffa sig den kunskap de behöver av såväl fördjupad teoretisk som praktisk kunskap? Vilka är de bästa erfarenhets- och evidensbaserade pedagogiska modellerna vi ska använda oss av för att utbilda autonoma, kompetenta och empatiska sjuksköterskor, specialistsjuksköterskor och avancerade kliniska specialister? Detta är centrala frågor för att garantera forskningsanknuten utbildning av hög kvalitet och ett svar skulle kunna vara: Dags för riktade anslag för vårdpedagogisk forskning, så kan vi börja prata om evidensbaserad utbildning och vård på alla plan!

Relaterat material
”Rungande nej till ännu fler studenter”

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 4 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler