Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Photos.com

”Gör 1177 till grindvakt för digital vård”

Använd 1177 för att få rätt patienter att använda nätläkarföretagen på ett kostnadseffektivt sätt, skriver läkaren Magnus Simonsson.

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:
Magnus Simonsson, leg läk, Centralsjukhuset Kristianstad CSK. Ledamot i Läkarförbundets råd för läkemedel, it och medicinteknik, RLIM.

Det senaste året har det varit mycket debatt kring nätläkarkonceptet. I ena ringhörnan de som tycker att detta är framtiden och att nästan all vård ska drivas på detta sätt, i andra ringhörnan de som tycker att undersökning och behandling av en patient bara skall göras vid ett fysiskt möte. En annan aspekt är att många anser att denna typ av vård är kostnadsdrivande och går till unga, relativt friska personer och detta drar då resurser från de multisjuka äldre patienterna. Rätt eller fel, digital vård är här för att stanna. Hur gör vi det bästa av situationen?

Efter att ha lyssnat av bekanta som använt digital vård, kollegor som arbetar som nätläkare och skattebetalare som står för notan har jag ett förslag.

Använd 1177 som grindvakt eller som det heter i den svenska omskrivningsmodellen för obehagliga ord, triage.

På 1177 finns kompetenta sjuksköterskor som har en arsenal av olika triagemöjligheter, allt från egenvård till 112. Lägg till digital vård i befintligt beslutsstöd som ett alternativ för lämpliga patientkategorier. Låt en grupp erfarna allmänläkare arbeta fram vilka kategorier som kan vara lämpliga. Bedömer sjuksköterskan på 1177 att digital vård är lämplig så kan patienten till exempel få en kod, giltig i ett antal timmar, som gör att hemlandstinget tar betalningsansvar för nätläkarbesöket. Finns det digital vård i hemlandstingets regi (eller upphandlad) så ska naturligtvis patienten hänvisas dit i första hand, finns inte detta så får patienten välja fritt bland befintliga nätläkarföretag, dessa bör vara ackrediterade på lämpligt sätt. Saknar patienten en kod när man söker sig till ett nätläkarföretag så får man vara beredd på att betala den fulla kostnaden, denna får i så fall nätläkarföretaget bestämma själv och ange tydligt innan patienten går vidare in i systemet.

“Digital vård är här för att stanna. Hur gör vi det bästa av situationen?”

På detta sätt betalar den gemensamma skattekassan bara för de patienter där digital vård är lämplig. Som jag har förstått det saknas delvis triagefunktion i flera nätläkarföretag vilket gör att till exempel 112-patienter kan sitta länge i kö innan de får beskedet att de ska ringa 112. Ett enkelt receptutskrivande till en familj, till exempel för springmask, kan kosta skattebetalarna flera tusen kronor för tio minuters arbete i dag. Detta är helt orimligt när skattebetalarna redan har betalat någon vårdcentral i förskott för denna service.

Använd 1177 för att få rätt patienter att använda nätläkarföretagen på ett kostnadseffektivt sätt. Vill patienten inte använda 1177 så får man vara beredd på att betala den fulla kostnaden. Valfriheten finns alltså kvar men samhället betalar bara för lämpliga patienter som är triagerade via 1177.

Kanske Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, och kommande regering kan hantera detta förslag i närtid?

Observera att i nätläkarföretag inkluderar jag även andra yrkesgrupper, till exempel psykologer och sjukgymnaster.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler