Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Tobias Perdahl, specialistläkare internmedicin, verksamhetschef Doktor24, Jacob Stedman, vice vd och produktchef Doktor24 och Sanna Siljeholm, specialistläkare allmänmedicin och medicinskt ansvarig läkare Doktor24.

Tobias Perdahl, specialistläkare internmedicin, verksamhetschef Doktor24, Jacob Stedman, vice vd och produktchef Doktor24 och Sanna Siljeholm, specialistläkare allmänmedicin och medicinskt ansvarig läkare Doktor24.

”Vårdbehovet måste bedömas”

En ny ersättningsmodell bör utformas så att ersättningen minskas för otriagerade läkarbesök, skriver Doktor24 i en replik till Sveriges primärvårdsförening.

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:

På dagensmedicin.se den 3 januari tar Sveriges primärvårdsförening initiativ till en viktig diskussion. Precis som skribenterna lyfter fram är digitaliseringen av hälso- och sjukvården helt avgörande för en tillgänglig vård där resurser används så effektivt som möjligt. Det framgår också ett antal punkter där dagens modell för digital vård behöver utvecklas, en utveckling som måste bygga på ansvar och förtroende.

Vi har därför tidigare föreslagit att samtliga digitala vårdaktörer ska tillämpa måttfull marknadsföring som inte lockar till onödiga läkarbesök, att patientens vårdbehov måste bedömas före ett eventuellt läkarbesök, samt att det borde vara självklart att alla vårdgivare ska efterfölja Stramas riktlinjer för antibiotikaförskrivning. Digitala vårdgivare som vill vara en del av en ansvarsfull utveckling borde skriva under på detta. Men ska vi klara framtidens utmaningar måste vi utöver en sådan självreglering utveckla dagens system och modeller för hur vi integrerar digitala lösningar i den befintliga sjukvården. Till exempel måste ersättningsmodeller för vård styra mot hållbara lösningar som skapar långsiktigt värde. Den nya ersättningsmodell som debattörerna efterfrågar bör sålunda utformas så att ersättning minskas för otriagerade läkarbesök medan högre ersättning utgår för besök som föregåtts av bedömning av patientens vårdbehov samt att det införs en ersättning för kvalificerad egenvårdsrådgivning som medför att ett läkarbesök/primärvårdsbesök kan undvikas.

Skribenterna påpekar riktigt att digitalisering av vården är nödvändig och många landsting står också i begrepp att utveckla egna tekniska lösningar. Vi menar att det är att gå över ån efter vatten. Det finns redan effektiva och funktionella lösningar, bland annat den digitala plattform Doktor24 utvecklat och som nu används av ett 60-tal vårdcentraler runt om i landet. Systemet integrerar digital och fysisk vård, samt triagerar och tar upp anamnes helt automatiskt. Att vårdpersonal kan lägga mer av sin tid på att möta patienter är bra på många sätt, bland annat har flera av våra vårdcentralspartners kunnat minska beroendet av hyrpersonal.

Vårdens omfattande utmaningar kräver att resurser prioriteras och används så effektivt som möjligt. Marknadsledande och välbeprövad välfärdsteknologi, utvecklad i Sverige, står nu redo att i samarbete med landsting, vårdgivare och IT-leverantörer skapa framtidens sjukvård.

Relaterat material
”Nätdoktorer tar från de sjukaste och ger till de friskare”

Kommentarer