Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Vid årsskiftet 2010/2011 fick Socialstyrelsen ta över 2 300 oavslutade patientklagomål från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (bilden). Några månader efter att Ivo bildades och tog över klagomålshanteringen 2013 var antalet oavslutade ärenden över 7 000.

Vid årsskiftet 2010/2011 fick Socialstyrelsen ta över 2 300 oavslutade patientklagomål från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (bilden). Några månader efter att Ivo bildades och tog över klagomålshanteringen 2013 var antalet oavslutade ärenden över 7 000. Bild: Björn Tilly/Bildbyrån

Backlund gör bokslut när klagomål minskar

Färre patientklagomål gör att Ivo nu kan fokusera mer på tillsyn. Samtidigt lämnar generaldirektören Gunilla Backlund som drivit på förändringen sedan myndigheten startade.

Den här artikeln är endast tillgänglig för betalande prenumeranter

Logga in eller bli prenumerant här nedan för att läsa vidare.

Bli prenumerant och få tillgång till hela Dagens Medicin

250kr /mån
  • Få tillgång till tidningens innehåll på dagensmedicin.se
  • Få papperstidningen per post
  • Läs hur du vill: i mobilen, på datorn eller i papperstidningen
Klicka här för att i stället prova digitalt i 30 dagar »