Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Susanna Sandberg är läkare på hudkliniken vid Centralsjukhuset i Karlstad och en av Dagens Medicins krönikörer.

Susanna Sandberg är läkare på hudkliniken vid Centralsjukhuset i Karlstad och en av Dagens Medicins krönikörer. Bild: Fredrik Karlsson/Bildbyrån

”Är sjukvårdsbesök kanske lite för billigt och kravlöst?”

”Är det billigt har vi en tendens att överkonsumera och är det gratis passar vi på”, det skriver Susanna Sandberg, läkare på hudkliniken vid Centralsjukhuset i Karlstad. 

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:

Det bästa i livet är gratis, sägs det. Livet till exempel, det har vi bara fått utan vidare och det kostade inte en krona.

Eller sjukvård, som ju nästan är gratis, eller i alla fall väldigt billig för patienten. Det är kanon, att ingen ska behöva oroa sig för dyra läkarräkningar, och bra för oss läkare att inte behöva välja behandlingar och prover utifrån vad patienten kan betala. Men ibland undrar jag om det är lite för billigt och kravlöst.

Så länge man bara söker vård när man verkligen är sjuk, och inte söker olika vårdgivare för samma sak, bara för att man kan, eller för att höra vad någon annan har att säga, är allt bra.

Men som med allting annat är det med sjukvård, är det billigt har vi en tendens att överkonsumera och är det gratis passar vi på. Är det billigt tror vi också att det är enkelt och inte särskilt komplicerat. Och att vi kan strunta i att gå dit. Det är som med läsken i mat-butiken, vinet på grisfesten och med kattungar. Kattungar ska man ju inte skänka bort sägs det, saker (och kattungar) som man betalat för tar man bättre hand om.

Om du anlitat en advokat som kostar flera tusen, inte tänker du: jag ber en advokat till om hjälp, det blir nog bättre. Är det dyrt tänker man också att det är mer märkvärdigt och komplicerat.

När jag bombarderas av reklamen för de olika nätläkarna som gör reklam för att man ska kunna ha ett ”läkarbesök” i mobilen på bussen, hemma, närsomhelst och var som helst och ”slippa väntrum” undrar jag i mitt stilla sinne när vi får se reklampelare för att kunna ”boka advokatbesök i mobilen” i morgonrusningen på väg till jobbet? Aldrig, är mitt tips. För advokater är inte gratis, och betalar du flera tusen så rafsar du inte ihop något på bussen eller medan du borstar tänderna. Du vill kolla att allt blir rätt och kunna lyssna noga på vad som sägs.

Jag vill inte att det ska vara dyrt att söka vård, men det stör mig att det blir allt vanligare att patienter uteblir utan att lämna återbud, eller lämnar återbud en kvart före besöket, utan särskild orsak.

Om alla kom på sina besök, eller lämnade återbud åtminstone en dag i förväg, skulle vi korta köerna på min mottagning. Det skulle alla tjäna på.

Men om reklamen säger att man kan söka vård precis när man känner för det, hos vissa privata vårdgivare till och med helt gratis, kanske det inte känns så noga. Man kan ju alltid boka en ny tid i mobilen senare i eftermiddag.

Det stör mig också när någon, som bara ”har vägarna förbi” (till exempel som anhörig) passar på att slita upp tröjan och begära att jag ska ”kasta ett öga på” något. ”Du kan väl bara titta lite snabbt och säga vad det är” får man höra. Snabba bedömningar blir sällan bra och om det vore så enkelt – varför söka en läkare överhuvudtaget?

– Ja, jag kan titta lite snabbt, och säga vad det är, och det är att jag inte ställer upp på några ”snabbisar”. Riktigt så billig är jag inte.

Tänker jag, tyst.

Kommentarer