Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Vi måste ha en positiv hållning till sund konkurrens i vården, skriver nätläkaren Jaan O. Novek. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Vi måste ha en positiv hållning till sund konkurrens i vården, skriver nätläkaren Jaan O. Novek. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Bild: Simon Hastegård/Bildbyrån

”Nätaktörerna stimulerar till nytänkande”

Jag ser arbetet som nätläkare som ett sätt att bidra till jämlik vård över hela landet, skriver Jaan O. Novek, specialist i allmänmedicin.

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:
Jaan O. Novek, specialist i allmänmedicin, Nybro.

Från ingenting har nätläkarbolagens verksamhet vuxit fantastiskt på bara några få år. Som mycket annat nytt och stort har det blivit mycket uppmärksammat, men i en tyvärr långt ifrån saklig debatt. Varför baktalar de etablerade i vårdsystemet så ofta nätläkarna? Och varför efterfrågas nätläkarnas tjänster så mycket av medborgarna? Någon ödmjuk självkritik från personer i det stora etablerade systemet hörs ytterst sällan.

Utifrån dessa frågor blev jag nyfiken på det nya sättet att arbeta. Jag har nu arbetat deltid som nätläkare ett år och utifrån mina erfarenheter ser jag distansvård som ett bra komplement. Jag kan sitta på ett ställe vid min dator och kommunicera med patienter i hela Sverige, ja i princip hela världen. Jag ser detta som ett sätt att bidra till jämlik vård över hela landet.

Patienterna har lika nära till en doktor oavsett om de bor i förorterna eller i glesbygden. Patienterna har en realistisk förväntan och förstår mycket väl vad en distansläkare kan göra och när det är nödvändigt att göra en fysisk undersökning. Väntetiderna är en bråkdel mot vårdcentralernas, ofta bara 5 till 25 minuter. De slipper belasta miljön med längre eller kortare resor med åtföljande koldioxidutsläpp. De kan söka från sina arbetsplatser och slippa ta ledigt med produktionsbortfall och indirekt skattebortfall! Det blir också mindre risk för att ytterligare smitta sprids i väntrum och så vidare.

Jag har arbetat som läkare sedan slutet av 1970-talet. Problemen patienterna söker för på nätet skiljer sig inte mycket från vanliga akutfall på vårdcentral. Tack vare videolänk har man kontakt i realtid med patienterna. Kritikerna säger bland annat att man inte kan behandla patienter över nätet. Men glömmer samtidigt bort att vi sedan urminnes tider som bakjour eller nattjour väldigt ofta insätter behandling/åtgärder enbart efter telefonsamtal med sköterska.

Jag upplever videosamtal som likvärdiga med hembesök där patienten vistas i sin trygga miljö. Förutom synintrycken får man i hemmiljö en mycket god anamnes. Vi glömmer ofta bort hur oerhört central anamnesen är som arbetsmetod för läkare. För 9 av 10 patienter behöver jag inte skriva remiss eller hänvisa vidare till fysisk läkare.

Med god tillgänglighet känner sig patienterna trygga i att de snabbt kan återkomma om de befarar komplikationer när de till exempel avstår från antibiotika. Jag har ofta kontakt med resande i utlandet som önskar konsultera en svensk läkare. Nätkontakten är också bra för många med psykisk ohälsa då tröskeln för att söka hjälp är låg.

Jag menar också att video-triagering med läkare i första linjen är samhällsekonomiskt försvarbart. En erfaren läkare kan snabbare avgöra patientens tillstånd och fatta medicinska beslut. En nätkonsultation uppges kosta skattebetalarna 1/3 av ett normalbesök på en vårdcentral. Därmed borde också tider och resurser frigöras på vårdcentralerna för multisjuka och komplexa fall som kräver mycket samordning.

Vi måste ha en positiv hållning till sund konkurrens i vården. Nätaktörerna är föregångare som stimulerar eller snarare tvingar landstingen till nödvändigt nytänkande. Risken är stor annars att landstingskolossen bara fortsätter växa och sluka resurser och kollapsar under sin egen tyngd.

Sveriges välfärd är beroende av dialog och nytänkande mellan alla aktörer i välfärdssektorn. Jag är övertygad om att vi bara är i början av en kreativ utveckling av distansvård. Spännande forskning väntar om folksjukdomar, till exempel diabetes, blodtryck, bilddiagnostik, samt om verklig AI för både läkare och patienter.

Kommentarer