Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Vårdenhetschef Peter Jilmstad och hr-konsulten Petra Elisson på Capio S:t Görans sjukhus har bland annat tagit fram ett spel i form av en kortlek med frågor och situationer som personalen på sjukhuset ska diskutera.

Vårdenhetschef Peter Jilmstad och hr-konsulten Petra Elisson på Capio S:t Görans sjukhus har bland annat tagit fram ett spel i form av en kortlek med frågor och situationer som personalen på sjukhuset ska diskutera. Bild: Erik Simander/Bildbyrån

Kortspel ska ge bättre bemötande i vården

Bemötandet kollegor emellan. Det är något som Capio S:t Görans sjukhus i Stockholm satsar stort på i år. Alla ska utbildas med Grand Hôtel som förebild.

Annons:
Kortleken.
Bild: Erik Simander/Bildbyrån

– Min erfarenhet när man talar om bemötande inom vården är att det har varit väldigt patientcentrerat, inte hur kollegor är med varandra, säger Peter Jilmstad, vårdenhetschef på akutmottagningen.

Det håller nu på att ändras på Capio S:t Görans sjukhus. Målet är att alla som jobbar där, även de som inte träffar patienter, ska ha gått en utbildning i bemötande innan året är slut. Materialet består av inspirations- och utbildningsfilmer, en interaktiv kurs i Capio Competence och ett bemötandespel att använda på personalmöten och konferenser.

– Spelet är en kortlek med frågor och situationer som man kan lyfta upp och diskutera: utsatthetsfrågor, senioritet, hur är bemötandet mellan kollegor i yrkesgruppen, hur är bemötandet mellan olika yrkesgrupper och så vidare, säger Peter Jilmstad.

Han menar att många redan har ett fantastiskt bemötande på sjukhuset. Men det har inte funnits regler för vad Capio S:t Göran anser vara ett bra bemötande mot kollega, patient eller anhörig. Parallellt med framtagandet av utbildningen har en projektgrupp under ledning av Peter Jilmstad och hr-konsulten Petra Elisson jobbat med att ta fram en policy och en riktlinje med tio steg för ett gott bemötande utifrån Capios värderingar.

– Vi vill visa att det här är något som är viktigt och som vi tar på allvar, säger Peter Jilmstad.

Efter 25 år i sjukvården menar han att det generellt finns en kultur i vården där man ibland accepterat ett otrevligt beteende från medarbetare bara för att de är skickliga på sitt jobb. Samtidigt finns en outtalad självklarhet att anställda ska vara bra på bemötande bara för att de jobbar i vården.

– Man förväntar sig att det ska funka utan att vi har lagt särskilt mycket resurser på det eller pratat om vad vi förväntar oss av folk, säger Peter Jilmstad.

Han är initiativtagare till utbildningssatsningen efter ett besök på Grand Hôtel med sin fru.

– Jag slogs av hur bra de var på bemötande där. Jag tänkte att någonting som de gör måste vi kunna ta efter, även om det är en väldigt annorlunda bransch. Även andra företag som arbetar mycket med bemötande, till exempel Ving och NK, har vi tittat på.

I slutändan är det en patientsäkerhetsfråga, enligt Peter Jilmstad.

– Känner man att man inte vågar kontakta en senior kollega för att ställa en fråga, då är det i slutändan patienten som riskerar att råka illa ut. Ska man som undersköterska våga säga till eller ifrågasätta vad överläkaren gör så måste vi ha ett öppet klimat. Den absolut viktigaste biten är att få i gång samtalet och prata om beteenden som inte är bra.

Hur ska medarbetarna hinna gå utbildningen?

– Vi har medvetet gjort så att man kan göra webbutbildningen i små delar och man kan spela bemötandespelet under 30–45 minuter på ett personalmöte. De enheter som har testat har tyckt att det har varit ett lätt sätt att komma i gång och prata om de här frågorna.

Det finns ett webbtest kopplat till utbildningen, men Peter Jilmstad räknar inte med att någon ska bli underkänd.

– Upplägget är inte så att man blir kuggad, utan det handlar om att tydliggöra vad som förväntas av en, säger han.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler