Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Christina Appelblad berättar att arbetsmiljön har blivit bättre tack vare den nya stolen på skenor som går att föra fram och tillbaka över golvet i ambulansbussen.

Christina Appelblad berättar att arbetsmiljön har blivit bättre tack vare den nya stolen på skenor som går att föra fram och tillbaka över golvet i ambulansbussen. Bild: Ola Westerberg/Bildbyrån

Ny ambulansbuss ett lyft för Västerbotten

När Region Västerbotten skulle skaffa ett nytt fordon för sjuktransporter fick personalen vara med och tycka till. Resultatet blev en sprillans ny ambulansbuss med flyttbar stol och möjlighet att transportera ecmo-patienter och utrustning.

Annons:

Faktaruta

Sambulansen

  • Bemannas av en ambulanssjukvårdare, en ambulanssjuksköterska och chaufför.
  • Fyra bår-/sängplatser.
  • Fyra rullstolsplatser.
  • 18 sittplatser.
  • Två platser för intensivvård.
  • Två arbetsytor för sjukvårdare.
  • Plats för gods och provlådor.

Källa: Region Västerbotten

Fordonet, en sambulans, är en kombination av buss och ambulans och specialbyggd i Spanien efter Region Västerbottens önskemål. Premiärturen gick i slutet av april och innebär att fler västerbottningar kan åka kollektivt mellan Skellefteå lasarett och Norrlands universitetssjukhus i Umeå för vård, en sträcka på närmare 15 mil enkel väg. Precis som föregångaren kör den två gånger dagligen måndag till torsdag och en gång per dag på fredagar mellan sjukhusen.

– Största skillnaden är att det är en helt ny, modern buss. Det andra är att vi kunnat vara med och påverka vårdutrymmet på ett bra sätt. Arbetsmiljön har förbättrats och personalen kan jobba säkrare, säger Christina Appelblad, avdelningschef på ambulansen i Skellefteå.

En stor förbättring är den vårdstol som går att föra fram och tillbaka på skenor på golvet i bussen. Därmed kan sjuksköterskan sitta fastspänd och vårda patienten under färden. I den förra sambulansen från 2008 satt personalen fastbältad vid fotändan. Skulle det då ges läkemedel eller en injektionspump kontrolleras måste sjuksköterskan resa sig upp. Då var bussen tvungen att stanna, eftersom personal inte får vandra omkring i en rullande buss.

– Vi har i dag fyra liggande platser i bussen, men oftast tar vi bara två, och då kan vi sitta mellan patienterna och vårda nära, säger Christina Appelblad.

Förutom den nya stolen på skenor, är mittgången bredare, enklare insteg i bussen, större stolar för passagerare, modernare pentry och större toalett. Det finns även två olika lyftanordningar baktill i fordonet, vilket ökar kapacitet in och ut.

Vården som ges är bland annat postoperativ i form av smärtlindring, övervakning och kontroll på drän. Sambulansen kan dock generellt ta ”ganska svårt sjuka patienter”, enligt Christina Appelblad, och har två platser för intensivvård. Men det är i slutändan upp till sjuksköterskan som jobbar att bestämma. 

– Det är alltid en dialog mellan SOS-avsändande avdelning och sköterskan som tjänstgör. Jag har alltifrån specialistutbildad personal till basutbildade sjuksköterskor. Man måste känna sig trygg med arbetet i bussen och säkerheten går först. Det här är ingen blåljusbuss, händer det någonting måste man larma och ta hjälp av vägambulans.

Förutom liggande patienter, har sambulansen plats för 18 sittande passagerare. Den transporterar även läkemedel, blod, hjälpmedel och ecmo. I mån av plats får personal åka med mellan sjukhusen.

Christina Appelblad menar att möjligheten att transportera ecmo-patienter, det vill säga svårt sjuka som vårdas i hjärtlungmaskin, är tämligen unik. 

– Ecmo-transporterna kan vara upp till 16 kolli. Det är iva-bår, utrustning och 4–5 personal i ecmo-teamen. Bussen är bästa sättet att transportera den patientgruppen på, säger hon.

Kommentarer