Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Drönaren har tagits fram i ett samarbete mellan Gledsbygdsmedicinskt centrum och Chalmers tekniska högskola. I ett nytt projekt ska det utredas om den kan tas i drift i skarpt läge.

Drönaren har tagits fram i ett samarbete mellan Gledsbygdsmedicinskt centrum och Chalmers tekniska högskola. I ett nytt projekt ska det utredas om den kan tas i drift i skarpt läge. Bild: Glesbygdsmedicinskt centrum

Miljonstöd till drönarprojket i Västerbotten

Läkemedel och prover, det är några av sakerna som den moderna "brevduvan" ska kunna flyga till svårtillgängliga platser. Glesbygdsmedicinskt centrum har fått pengar från Energimyndigheten för att utveckla projektet.

Annons:
Pia Kristiansson.

– Vi brukar skämtsamt säga att de ska flyga prover och piss, säger Pia Kristiansson, tillförordnad verksamhetschef på Glesbygdsmedicinskt centrum i Storuman.

Drönaren har utvecklats i ett samarbete mellan Glesbygdsmedicinskt centrum och bland annat Chalmers tekniska högskola. Tanken är att den ska kunna ersätta vissa bilburna transporter och kanske viktigare, ta sig fram till plaster dit inga vägar går i dag.

Pia Kristiansson berättar att de kallar farkosten för en brevduva, eftersom ordet drönare kan förknippas med krig och tanken med dessa är att de ska göra gott. Farkosten är en blandning av drönare och flygplan som är självkörande och kan flyga med en last på åtta kilo upp till 70 km.

Idén föddes i arbetet med de virtuella hälsorummen som finns i Västerbotten, där patienterna själv kan ta prover och ha läkarkonsultation på distans.

– Men om läkaren då bedömer att patienten behöver ett läkemedel och denne behöver köra många mil till närmaste apotek, så faller hela tanken med hälsorummen. Då kom vi på den här lösningen, säger Pia Kristiansson.

Att de nu har beviljats sex miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten innebär att de kommer fortsätta att testa och utveckla brevduvorna så att de kan tas i drift utan att det strider mot lagar och regelverk. Bland annat behövs en digital plattform för att koordinera transporterna och sådant som säker hantering av läkemedel och prover måste säkerställas.

– Tanken är att det också ska bli möjligt att flyga akut sjukvårdsutrustning till väglösa eller svårtillgängliga platser i fjällen. Det skulle förbättra vården för de som råkar ut för olyckor eller sjukdom i väntan på att patienten kan transporteras till sjukvården, säger Pia Kristiansson.

Projektet drivs av ett konsortium som förutom Region Västerbotten består av bland annat Lunds tekniska högskola, Karolinska institutet, Kungliga Tekniska Högskolan, Region Norrbotten och flera företag.

Relaterat material

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 4 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler