Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Anyaberkut/GettyImages

Skrivråd för e-post i Gävleborg uppmanar till hyfs

”Skriv inte med versaler – det uppfattas som högljutt och otrevligt. Avsluta med en artig hälsningsfras.” Det är några av råden till medarbetarna i Region Gävleborg om hur de ska uppföra sig när de e-postar.

Annons:

När man som anställd ska mejla en kollega är det flera saker att tänka på. En hälsningsfras ska väljas som passar mottagaren. Skribenten bör vara tydlig med sina önskningar – om mottagaren förväntas endast läsa mejlet, läsa och besvara, förmedla vidare, eller agera. Vidare bör man hålla isär olika budskap, gärna med punktlistor, göra korta stycken, och i alla lägen undvika svara alla-funktionen.

Detta framkommer i Region Gävleborgs skrivtips, som finns i rutiner för e-post-kommunikation på regionens intranät. Anna Eklund är enhetschef på kommunikationsavdelningen.

Varför har ni de här skrivråden?
– Det förekommer ju att det blir missförstånd, och då kan man ta lite illa vid sig. Det är svårt att få fram och läsa in nyanser i text, jämfört med i ett samtal. Därför försöker vi stötta våra användare att bli bra på att skriva e-post, säger Anna Eklund.

Har det varit problem med e-postandet?
– Det har förekommit. I det stora hela fungerar det jättebra. Men det skickas enorma mängder e-post, och har man fått ett av hundra som skaver så är det ju det som blir kvar hos en. Det är som med annat, när något inte känns bra så tar det större plats. Men det är enstaka förekomster.

Hjälper det med skrivråd i de fallen?
– Det vet jag inte. Rent generellt måste vi ha riktlinjer som fungerar.

Men är det e-post-riktlinjerna som är problemet i de fall då personer uttryckt sig illa?
– Nej, det är väl personerna i sig. Men jag som jobbar med kommunikation kan bara ge stöd och så bra förutsättningar som möjligt utifrån min profession. Sen om det finns problem med folks agerande på en avdelning, är det förstås en chef som ska hantera det. Enligt andra riktlinjer, det finns mycket riktlinjer.

Det är ju en arbetsplats med vuxna människor. Kan du förstå att medarbetare blir provocerade av skrivråd om hälsningsfraser?
– Jag kan tänka att de flesta tänker att det är självklarheter. Men vi vet ju att de behövs, säger Anna Eklund.

Kommentarer