Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

S vill ge mer pengar till skogslänen

Socialdemokraterna går nu vidare med förslaget ätt förändra kostnadsutjämningssystemet mellan kommuner och regioner. 
Men förslaget kritiseras av Moderaterna.

Annons:

För snart ett år sedan presenterade utredare Håkan Sörman sina förslag på hur kostnadsutjämningssystemet kan förändras så att mindre regioner och kommuner skulle få mer pengar. Bland annat ska mer hänsyn tas till glesbygd och minskande befolkning. Regionerna Jämtland och Gotland skulle bli de största vinnarna i systemet tillsammans med Norrbotten, Gävleborg, Dalarna och Värmland, medan Region Stockholm skulle gå från att vara nettobidragstagare till att bli nettobetalare.

Det förslag som statsminister Stefan Löfven presenterade i söndags är i princip detsamma som utredningen föreslagit, och bereds nu i regeringskansliet. Målet är att förslaget ska läggas fram till riksdagen i höst och börja gälla 1 januari 2020.

Moderaterna i Region Stockholm kritiserade utredningsförslaget redan när det kom och kritiken återkommer nu. Enligt finansborgarrådet Irene Svenonius innebär förslaget att regionen tappar 2,8 miljarder kronor årligen.

– Opåverkbara regionala skillnader och förutsättningar runtom i landet ska och behöver kompenseras, men ansvaret måste vara statens, inte en enda ensam regions. Varför vill och kan inte Socialdemokraterna använda statens egna pengar, i stället för Region Stockholms, säger hon i ett pressmeddelande.

Även Carl Johan Sonesson, regionråd för Moderaterna i Region Skåne, är kritisk. Enligt ett pressmeddelande innebär systemet att regionen tappar 290 miljoner kronor, vilket enligt Carl Johan Sonesson kommer att få återverkningar.

– De skatter som skåningarna betalar in till regionen ska gå till regionens verksamhet. Om regeringen väljer att ta flera hundra miljoner kronor från Region Skånes skattefinansierade verksamhet får det självklart negativa konsekvenser för både sjukvård och kollektivtrafik, säger han i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler