Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Sjuksköterskan och stresspedagogen Helena Berggren menar att vårdens anställda behöver sänka kraven på sig själva. Alla kan inte alltid prestera på topp och det måste vara tillåtet att göra misstag.

Sjuksköterskan och stresspedagogen Helena Berggren menar att vårdens anställda behöver sänka kraven på sig själva. Alla kan inte alltid prestera på topp och det måste vara tillåtet att göra misstag. Bild: Mathias Bergeld/Bildbyrån

”Vi måste skapa rutiner för återhämtning”

Helena Berggren är sjuksköterskan som själv gick in väggen och nu arbetar med att hjälpa andra att hantera stress på jobbet.

Annons:

Tips för att undvika stress

  • Minska kraven på dig själv. Det är okej att inte alltid prestera på topp.
  • Det är okej att göra fel.
  • Sätt gränser för dig själv och andra.
  • Ta pauser och gör en sak i taget.
  • Ställ krav på din chef/arbetsgivare om en rimlig arbetsmiljö.
  • Sträva efter balans mellan aktivitet och återhämtning.
  • Lär dig betydelsen av bra sömn, kost och fysisk aktivitet.
  • Prova avspänning och mindfulness.
  • Öka din kunskap kring hur stress påverkar kroppen.

Helena Berggren var under många år omvårdnadsansvarig sjuksköterska inom psykiatrins hemsjukvård i Göteborg. I dag är hon utbildad stresspedagog och arbetar inom företagshälsovården.

Hon menar att det går att skydda sig mot stress. Men det är inte lätt. Särskilt inte inom den redan slimmade hälso- och sjukvården där läkare i primärvården kan ha tusen patienter listade hos sig och underbemanning tvingar sjuksköterskor att jobba extra pass på sjukhus.

– Ingen är Florence Nightingale. Vi måste skydda oss och försöka att skapa rutiner för återhämtning och lyfta frågan med chefen. Alla vinner på ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Personalen mår bättre, då presterar den bättre. Och vad händer då? Jo, det blir bättre vård, säger Helena Berggren.

Hon vet av egen erfarenhet hur det kan vara. På väg till landet i bilen en gång glömde hon var hon var. Efteråt blev hon sjukskriven i åtta månader.

– När man börjar glömma saker, som jag gjorde i bilen när jag inte visste var jag var, har man ofta känt signaler länge på att något är fel. Men jag ignorerade dem och trodde att jag inte var tillräckligt bra, inte ansträngde mig tillräckligt mycket, säger Helena Berggren.

Hennes råd är att ta kroppens och hjärnans signaler på allvar innan allt brakar ihop. Det är också viktigt med tid för handledning och reflektion på jobbet.

– I sjukvården har man väldigt komplexa vårdfall och olika etiska moment, och behöver få se hur andra tänker? Hur tänker jag? Vad beror min reaktion på? Gemensam reflektionstid är något som du definitivt kan använda för att förebygga stress på en arbetsplats, säger Helena Berggren.

Hur misstag och fel hanteras i verksamheten har också betydelse för arbetsmiljön. Helena Berggrem tar sin egen chef som exempel:

– Om jag kommer till henne och säger att jag har gjort en tabbe, till exempel att någon ringt och varit missnöjd för att jag hade missat ett blodprov. ”Jaha, du menar att du är mänsklig”, säger hon med glimten i ögat. Det är tillåtet att göra fel och jag behöver inte känna någon stress eller press om det sker. Då slappnar man av, gör om, gör rätt och går sedan vidare.

Chefers agerande påverkar stressnivån hos medarbetarna. Helena Bergström talar om det ”snälla ledarskapet” och vikten av att se och bekräfta den enskilde medarbetaren.

– Det betyder inte att man är konflikträdd, utan handlar om att man kan uppmana till raster eller personlig utveckling. ”Vad tycker du är intressant?” ”Jag gillar lagar”. ”Okej, skulle du vilja jobba som skyddsombud?”. Man säger också hej i korridoren även om man är verksamhetschef, och man öppnar dörren åt städerskan när städerskan kommer.

Helena Berggren skulle gärna se mer riskbedömning av den psykosociala arbetsmiljön inom sjukvården.

– Man jobbar med riskbedömning på byggen så att saker inte kan ramla ner i huvudet på folk, men hur jobbar vi med riskbedömning för stress? Stress kan leda till att vi gör fel – och det kan leda till skada för patienter och stressrelaterade sjukdomar för personalen. Hur arbetar vi med detta i verksamheten?

Relaterat material
160 vägar till mindre stress för läkare
Företagshälsovården har svårt att rekrytera

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler