Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Apotekstjänst AB:s vd Tomas Hilmo säger att bland annat IT-problem ligger bakom förseningarna.

Apotekstjänst AB:s vd Tomas Hilmo säger att bland annat IT-problem ligger bakom förseningarna.

Apotekstjänsts vd: Det handlar om dagar att komma ikapp

– Jag beklagar verkligen att det har blivit så här. Vi arbetar för fullt med att komma ikapp med leveranserna. Det säger Tomas Hilmo, vd för Apotekstjänst AB.

Annons:

Nu kommenterar Apotekstjänsts vd leveransproblemen till de fem regioner som nu har brist på sjukvårdsmaterial, som Dagens Medicin skrivit om. Akademiska sjukhuset har valt att ställa in alla planerade operationer under ett dygn.

Vad beror problemen på?
– Jag vill inte gå in på det på för närvarande utan vi kommer att göra en gemensam utvärdering tillsammans med regionerna om vad vi kan lära oss av det här. Det är många olika faktorer.

Jag såg en uppgift om att det handlar om IT-problem hos er?
– Ja, bland annat det, kan jag säga.

Bland annat det?
– Ja.

Ni tog över leveranserna 1 oktober. Det här var inget ni kunde förutse?
– Det har gjorts ett intensivt förberedelsearbete för det här och hade vi kunnat förutse det här hade vi inte startat. Vi arbetar dygnet runt med att så snart som möjligt komma ikapp och jag vill betona att det fortfarande finns möjlighet att beställa akuta leveranser vilket också gjorts.

När kommer ni att vara ikapp?
– Det handlar om dagar.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   4 + 4 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler