Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Hälsocentralens inlägg om nätläkare blev viralt

Ett Facebookinlägg om Nylands hälsocentrals kostnader för nätläkarbesök har fått stort genomslag.
– Det hade jag inte väntat mig. Det har nått över 100 000 personer, säger Malin Norlander, hälsocentralschef.

Annons:

"Ingen kul info en fredag kväll, men viktig för oss: Årets första 8 månader så har vi betalat nätdoktorer(KRY, Min doktor, mfl) 74 000:-
Sannolikt kommer vi 2019 måsta betala över 120 000:- för att ni, våra listade patienter använder nätdoktorer (som i sin tur fakturerar oss 650-800kr/närbesök)"

Så står det i inlägget som Malin Norlander lade ut på Facebook i fredags kväll. Hon har redovisat kostnader för nätläkarbesök i några tidigare inlägg sedan 2017, men den här gången tog spridningen ordentlig fart. Nylands hälsocentral har 4 900 patienter listade, men i skrivande stund har inlägget delats över 1 200 gånger och därmed nått fler än 100 000 personer. Många som kommenterat kommer också från andra delar av landet.

Hälsocentralen använder Facebook för att sprida information om både stort och smått.

– Det här strikt informativt och det är hela vårt syfte. Vi tycker att det är vår uppgift att informera om våra förhållanden, i alla avseenden. Just det här känns viktigt så att våra patienter kan fatta ett välinformerat beslut om hur och var de söker vård, säger Malin Norlander.

Hon har ägnat mycket tid att besvara kommentarer och att bemöta faktafel.

– Men det gör inget. Jag tycker att det är viktigt att vi finns där.

Hon tror att det stora engagemanget bland de som läst inlägget dels handlar om en frustration kring den bristande tillgänglighet som finns i primärvården, men också en kultur där människor vill ha omedelbar hjälp och inte vill vänta i en telefonkö hos till exempel 1177.

– Då har man inte tid att vänta 40 min för sin icke akuta sak. Den här omedelbara tillfredsställelsen gör att vi inte ens orkar vänta till dagen efter utan ringer nätläkare direkt

Nylands hälsocentral kommer att fortsätta använda Facebook som kommunikationskanal.

– Vi vill vara vi med våra patienter. Vår strategi är att sprida information och bjuda in till delaktighet, säger Malin Norlander.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   4 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler