Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Gretel Holmström, vd, Stockholm Heart Center.

Gretel Holmström, vd, Stockholm Heart Center. Bild: Magnus Glans

”Vi kan leverera till det pris som presenterats”

Vi har analyserat de digitala möjligheterna och är trygga i att kunna leverera vård för patienter med obstruktiv sömnapné, skriver Gretel Holmström, vd för Stockholm Heart Center.

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:

I ett debattinlägg i Dagens Medicin undrar Gert Grundström, ord­förande i Apnéf­öreningen Stockholm, om Stockholm Heart Center, SHC, kan leverera den öppenvård för patienter med obstruktiv sömnapné som efterfrågas av Region Stockholm. Framförallt undrar han om SHC kan leverera till det pris som presenterats. Det kan vi.

SHC har bedrivit hälso- och sjukvård i 30 år och mellan 2001 och 2018 tog vi emot över 100 000 patientbesök gällande utredning och behandling av obstruktivt sömnapnésyndrom. Under 2018 skedde dock förändringar i tolkningen av våra avtal med Region Stockholm, vilket medförde att vi inte längre kunde ta emot patienter med sömnapné inom existerande avtal inom kardiologi och klinisk fysiologi, två specialistområden som passar väl ihop med sömnapné, något som Apnéföreningen förtjänstfullt beskrivit genom åren.

Vi har lång erfarenhet inom obstruktiv sömnapné och har ambitionen att ytterligare förbättra vården genom nya digitala arbetssätt, arbetssätt som är smarta och som efterfrågas av såväl uppdragsgivare som patienter. För givet den demografiska utvecklingen med fler äldre, och färre i arbetande ålder, så har hälso- och sjukvården ett stort behov av exempelvis automatisering och telemedicin för att klara finansieringen. När vi tillträder som vårdgivare avser vi därför att införa tekniska lösningar för att effektivt utreda, diagnosticera, behandla och följa upp patienterna samt skapa samverkan mellan olika verksamheter och yrkeskategorier.

Det handlar exempelvis om att utveckla en patientportal för att underlätta kommunikation samt om att skapa smarta flödes­scheman med tydliga strukturer. Vi har noggrant analyserat de digitala möjligheterna och är trygga i att kunna leverera vård med hög kvalitet och hög patientsäkerhet. Genom avtalet vill vi ge alla patienter med obstruktiv sömnapné möjlighet till bättre livskvalitet samtidigt som vi tar ansvar för att samhällets gemensamma resurser används på ett hållbart sätt. 

Kommentarer

Jag är ingen robot:   4 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler