Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: GettyImages/Apotekstjänst hemsida

Apotekstjänst: Regionernas beställningar var för stora

Nu lägger Apotekstjänst skulden på regionerna för de senaste veckornas leveransproblem.
– Beställningarna från dag ett var mycket större än de som angavs i avtalet, säger Eric Aronson, talesperson på Apotekstjänst.

Annons:

I måndags meddelade Apotekstjänst att leveranserna av sjukvårdsmateriel skulle fungera som vanligt i dag, onsdag. Men sent på tisdagen gick företaget ut på sin hemsida och meddelade att det kommer att ta längre tid än beräknat innan leveranserna fungerar normalt igen.

– Jag kan inte svara på hur lång tid det kommer att ta, säger Eric Aronson.

 Ni säger att de beställningar ni fick den 1 oktober var större än det som stod i avtalet. Hur mycket större?
– Ja, ute på sjukhusen var nivåerna lägre på förbrukningsmaterial när vi tog över 1 oktober.

Lägre än vad som angivits i avtalet, eller lägre än vad?
– De (regionerna, reds.anm) hade inte fått de leveranserna i förväg som vi förstått. Vi tog inte över ett normalflöde så att säga. Så att beställningarna som kom första dagen var mycket, mycket högre än vad som angetts i avtalet. Och det är det som har orsakat problemen. Vilket har gjort att vi har fokuserat på de mest akuta leveranserna. De är nu ute. Och allt, allt, allt fokus är nu på att få igång normalleveranserna.

Det här påminner ju lite om 2013 när ni skulle ta över som leverantörer av dosläkemedel till flera regioner, bland annat Uppsala. Då blev det också problem med leveranserna, och ni sa att en orsak var att uppdraget blivit större än det som angetts i avtalet?
– Det var en helt annan situation.

Varför har ni inte gått ut med den här informationen tidigare. I början sa ni att det handlade om brister i orderhantering och it-problem?
– Ja, det är flera olika saker som har orsakat det här. Jag kan bara kommentera vad som sker just nu, sedan får vi ta en bredare bild och titta närmare på vad som har hänt bakåt. Just nu är det fullt fokus på att få ut det här. Företaget har dubblat personalstyrkan här på lagret. De går i treskift för att lösa det här. Det är många inhyrda som håller på att sättas på det här. Så allt, allt fokus är att få igång den här normalleveransen, och komma ikapp den här puckeln i leveranserna.

I början på veckan gick varuförsörjningen ut och meddelade att man skulle sluta med akuta leveranser. Men nu verkar det som att ni fortsätter med dem?
– De akuta leveranserna har hanterats och är ute. Nu är det normalleveranserna som man försöker få ner till den normala avtalade nivån, helt enkelt. Och vi ligger i dag långt över avtalsnivån i antal leveranser. Det går ut hundratals pallar varje dag härifrån. Det har även varit problem med, ja, det har varit väldigt mycket som har kört ihop sig samtidigt. Ett av problemen är att beställningarna har kommit in i så många olika kanaler. Det har ringts in beställningar, de har kommit in via mejl. Vilket har gjort att de har fått hanteras manuellt, i och med att de har varit väldigt brådskande.

Men det slutade man ju med i måndags?
– De kommer fortfarande in via många olika kanaler. Så var det i början, då var det många olika format, och det kom in ifrån många olika kanaler för att det var brådskande. Nu försöker jag bara förklara varför problemet uppstod. Nu är det tillbaka och nu är det det normala flödet vi levererar.

Ni – Apotekstjänst, den tidigare leverantören Mediq och varuförsörjningen – har ju haft ett halvår på er att förbereda övergången. Hur kommer det sig att ni blev så tagna på sängen, exempelvis med att leveranserna var större än vad som stod i avtalet?
– Det fanns ett underskott som inte vi hade förväntat oss. Så är det.

Hur kommer det sig att ni inte kände till att sjukhusen hade ett underskott på materiel vid övergången?
– Vi får reda ut de exakta detaljerna, vad som har skett och så vidare sen. Jag kan bara berätta om den akuta situationen.

Du menar att det har funnits ett materialunderskott i samtliga regioner när ni tog över?
– Jag vet inte exakt vilka regioner det här handlar om, och var underskotten fanns någonstans ute på nivåerna. Men jag vet att det, ute på vissa regioner och på vissa sjukhus så fanns det en brist. Och det var det som ledde till det väldigt stora beställningsflöde som kom in den första dagen. Och det är den puckeln vi nu lägger allt fokus på, och personalen gör ett fantastiskt jobb. Läget är ju allvarligt, och det är därför vi har dubblat personalstyrkan här.

Det här har ju fått väldiga konsekvenser för patienter, med inställda operationer.
– Ja, det är bara att beklaga. Det är otroligt tråkigt – kan verkligen bara beklaga.

Vad har ni för ansvar för att det har blivit så här?
– Det här är något vi måste ta ett steg tillbaka, när situationen är löst, och det går inte att säga i dag. Jag kan bara beklaga det här.

Läs alla artiklar om leveranskrisen här.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   4 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler