Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Daniel Forslund (L), ordförande i utvecklings- och innovationsutskottet, Region Stockholm.

Daniel Forslund (L), ordförande i utvecklings- och innovationsutskottet, Region Stockholm.

”En modern vård måste finnas där människor rör sig”

Som politiker måste vi rusta vården efter de nya behoven och svara på ett uppdämt behov av nya digitala kontaktvägar med våra vårdgivare, skriver Daniel Forslund (L).

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:

Våra patienter tar i rask takt till sig vårdens växande utbud av e-tjänster. Det visar Internetstiftelsens årliga rapport Svenskarna och internet, som visar att fem av tio svenskar använder regionernas e-tjänster, och att mer än 80 procent av befolkningen regelbundet använder webben för att söka information om vård och hälsa. Rapporten visar även att de tjänster som används flitigast bland sjukvårdens e-tjänster är tidsbokning online till fysiska läkarbesök.

Hälso- och sjukvården kan inte blunda för det faktum att allt fler vårdkontakter sker nätbaserat, och som politiker måste vi rusta vården efter de nya behoven och svara på ett uppdämt behov av nya digitala kontaktvägar med våra vårdgivare. Därför är den digitala omställningen viktigare än någonsin och behöver ske inom hela sjukvården.

För vårdens beslutsfattare är det viktigt att se till att alla de som arbetar i vården känner sig trygga i att möta patienter även på distans med nya digitala tjänster. Förra året beslutade Region Stockholm om en flerårig satsning på digitala kompetenslyft för vårdens ledare. Målet är att stärka vår personal och utbilda dem i att bättre och snabbare kunna ta till sig de nya digitala verktygen och ställa om till en digifysisk vård, det vill säga att vården finns tillgängligt digitalt först och fysiskt när det behövs. I rapporten Svenskarna och internet 2019 konstateras att sjukvårdens digitala tjänster hamnar på en tredjeplats bland de digitala samhällstjänster som har flest användare i Sverige. Även bland äldre är inställningen till den digitala omställningen positiv. År 2010 använde drygt 2 av 10 av de som var äldre än 75 år internet, i dag har den siffran ökat till hela 7 av 10. Internetanvändandet ökar från år till år, i alla åldersgrupper.

Digitala lösningar fungerar inte för alla, men genom att öka den digitala tillgängligheten för dem som hellre vill använda sig av digitala tjänster, frigörs tid även för dem som är i behov av fysiska besök.

Som politiker bär vi ett ansvar att se till att alla patienter får vård utifrån individuella behov – såväl fysiskt som digitalt. Men i vårt arbete får vi inte glömma det som rapporten slår fast, att den stora majoriteten av alla patienter nu väljer internet som sin första kontaktväg till vården. En modern hälso- och sjukvård måste anpassas efter verkligheten, finnas tillgänglig där människorna finns, och gå i takt med tiden.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   2 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler