Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Adam Wrafter/Bildbyrån

SKR: ”Måttfullhet” vid marknadsföring av vård

SKR har fastslagit riktlinjer för hur hälso- och sjukvård får marknadsföras, som de rekommenderar regionerna att införa. Bland annat ska reklam för vård endast uppmuntra till vård som är medicinskt motiverad.

Annons:

Bakgrunden till riktlinjerna är den diskussion som uppkommit i och med framväxten av privata vårdgivare som erbjuder digitala vårdbesök, och som har bedrivit omfattande reklamkampanjer, framför allt i storstäderna. Dessa har kritiserats hårt för att uppmuntra till onödig vårdkonsumtion som i slutändan bekostas av skattebetalarna.

Enligt riktlinjerna som styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, tagit fram ska vårdgivares marknadsföring vara saklig, korrekt och relevant. Den ska ha ”en god etisk och seriös framtoning som inte riskerar att rubba förtroendet för vårdgivaren eller för uppdragsgivande region”. Marknadsföringen ska också ”ske med måttfullhet och med stort hänsynstagande till mottagaren” och endast uppmuntra till vård som är medicinskt motiverad.

I riktlinjerna står också att vårdgivare inte får marknadsföra sina tjänster som gratis eller avgiftsfria. De får heller inte rikta sin marknadsföring till barn och ungdomar under 18 år.

– Syftet är att skapa tydliga villkor för marknadsföring och bidra till att invånare får god och relevant information om de tjänster som erbjuds, säger Marie Morell, ordförande för Sjukvårdsdelegationen, SKR, i ett pressmeddelande.

För mindre än en månad sedan fälldes Doktor.se av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha uppmuntrat följare på Instagram att ”maxa solbrännan” och söka hjälp för soleksem. 

Relaterat material

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 4 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler