Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Snabbt kan det gå. Går det ritktigt snabbt och en läkare kör, är det större chans att det är en psykiater än en anestesiolog, enligt en amerikansk studie.

Snabbt kan det gå. Går det ritktigt snabbt och en läkare kör, är det större chans att det är en psykiater än en anestesiolog, enligt en amerikansk studie. Bild: Getty Images

Psykiatrer gasar mest

Kardiologer gillar lyxbilar och anestesiologer tycks vara bäst på att hålla hastighetsgränsen. I alla fall om man får tro en genomgång av amerikanska läkares körvanor som publiceras i BMJ:s julutgåva.

Annons:

Läkare verkar inte vara större fartsyndare än andra yrkesgrupper, däremot finns skillnader i körvanor mellan olika läkarspecialiteter. Det är slutsatsen när forskare från Harvard Medical School i Boston gått igenom statistik över fortkörningsböter i delstaten Florida.

Av de läkare som åkt dit för fortkörning toppar psykiatrer listan över dem som kört extremt fort, motsvarande 32 km i timmen över den tillåtna hastigheten. På andra och tredje plats bland de värsta snabbkörarna kommer allmänkirurger och internmedicinare.

Radiologer, anestesiologer och pediatriker står för minst andel av fortkörningsböterna som rör höga hastigheter. Manliga läkarna är generellt de värsta fartsyndarna, bara vid 18 procent av böterna satt en kvinna bakom ratten.

Resultaten baseras på uppgifter om 5 000 läkare som fått böter mellan åren 2004 och 2017. Som jämförelsegrupp använde forskarna uppgifter om böter från 20 000 icke-läkare.

Om man ska tro statistiken är det också skillnader i vilken typ av bil de fortkörande läkarna har, beroende på specialitet. Är det en lyxbil inblandad är det mest troligt att det sitter en kardiolog bakom ratten. 41 procent av kardiologerna som fått böter körde en flashigare bil. Däremot verkar allmänläkare, akutläkare och pediatriker föredra mindre dyra modeller.

Som lyxbil definierades bland andra BMW, Cadillac, Ferrari, Jaguar, Mercedes, Tesla men även Volvo. Forskarna poängterar att det utifrån resultaten inte går att säga något om hur körvanorna påverkar patientsäkerheten.

Den som vill roa sig med att se rörlig grafik över statistiken hittar den här.

Läs mer i abstract:

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 4 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler