Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Stefan Schildt.

Stefan Schildt. Bild: Anna Molander, Thinkstock (montage)

Stockholm svarar på it-kaoset

Stefan Schildt, it-direktör vid Region Stockholm, förklarar vad som orsakade den senaste veckans it-strul med stabsläge, överfulla akutmottagningar och omstyrda ambulanstransporter som följd.

Annons:

Trettondagshelgen beskrivs som kaotisk på flera sjukhus i Stockholm. Redan under torsdagen, den 2 januari, gick Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge upp i stabsläge, och beslutade bland annat att styra om ambulanstransporter och förlägga operationer till andra sjukhus. Under helgen förstärkte sjukhuset med extra personal för att kunna arbeta enligt reservrutiner.

Orsaken var två stora it-störningar hos Region Stockholm.

– Dels hade vi en störning i journalsystemet i Take Care i torsdags (systemet används av alla akutsjukhus i Stockholm förutom S:t Göran och flera vårdcentraler, redaktonens anmärkning). Ungefär samtidigt började vi få problem med nätverket på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. När nätverket låg nere kom personalen inte åt några system, säger Stefan Schildt.

Nätverksproblemen var så allvarliga att sjukhuset även under fredagen befann sig i stabsläge. Samtidigt började situationen vid Södersjukhusets akutmottagning i Stockholm, som fick ta emot patienter från Karolinska i Huddinge, bli ansträngd. Under måndagen var belastningen så hög att lägre prioriterade ambulanspatienter omdirigerades tillbaka till Karolinska i Huddinge.

Flera akutsjukhus i Stockholm har rapporterat om ett högt tryck under trettonhelgen. Nu har läget stabiliserats något, och 250 vårdplatser har återöppnats efter helgen jämfört med förra veckan, skriver regionen i ett pressmeddelande. Men utöver vårdplatsbristen var alltså en del av orsaken it-problemen.

– I Take Care hade man ett problem i driftmiljön som man någorlunda lätt kunde identifiera och åtgärda redan under torsdagen, säger Stefan Schildt och fortsätter.

– Take Care var egentligen inte orsaken till de stora problemen. Det var nätverksstörningarna. Grundorsaken där var ett mjukvarufel i en utrustning. Det identifierades efter den sista incidenten med störningar som vi hade i tisdags morse vid gamla Karolinska i Solna.

Då hade it-avdelningen sökt efter orsaken i sex dagar tillsammans med nätverksleverantören.

– Vi hade satt på mer övervakning av nätet för att samla information att analysera. När det sista felet inträffade gick det förhållandevis fort att identifiera grundorsaken, som var ett mjukvarufel, säger Stefan Schildt. 

Stefan Schildt anser inte att de senaste dagarnas it-problem var av så allvarlig art att de inte kunde hanteras.

– Vården har ju rutiner för att hantera avbrott i it-system. Det som sker är att man får använda det vi kallar för manuella rutiner, man får jobba med papper och penna. Under tiden vi arbetade med att hitta problemet var ju nätet uppe ett tag, men för att vara på den säkra sidan vidtogs åtgärder för om nätet skulle gå ner igen, säger han.

Problemen med Take Care kom dock tillbaka under gårdagen, torsdag den 9 januari.

– Det var en helt orelaterad händelse till det som hände i förra veckan. Nu var en annan del av systemet som krånglade, säger Stefan Schildt.

För att undvika att problemen upprepas igen har programvaran som orsakade problemet uppdaterats.

– Det är klart att när sådant här händer arbetar vi ju inte bara med det rent tekniska. Vi tittar ju också på vad vi kan lära oss av det här, vad finns det för förebyggande åtgärder vi kan sätta in som gör att just det här inte händer igen i framtiden, säger han.

Kommentarer