Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Getty Images, Apotekstjänst

Varuförsörjningsnämnden vill inte betala

Varuförsörjningsnämnden tänker inte betala Apotekstjänst de 20 miljoner kronor de vill ha för en ny databas.  
– Vi ska inte stå för kostnaderna, säger Bechet Barsom (KD), ordförande för Varuförsörjningsnämnden.

Annons:

I en skrivelse till Varuförsörjningsnämnden har Apotekstjänst framfört ett krav på att regionerna ska stå för kostnaden på 20 miljoner kronor för en ny projektplan som sträcker sig tio månader fram i tid. Bland annat handlar det om att bygga upp en ny databas till följd av att Apotekstjänst anser att Varuförsörjningsnämnden gett dem felaktig artikelinformation vid avtalsstart den 1 oktober.

Varuförsörjningsnämnden har nu tillsammans med regionerna och deras jurister kommit fram till att man inte tänker möta Apotekstjänst krav.

– Vi tycker att det är jättebra att de har en projektplan, den ställer vi oss bakom. Men vi tänker inte betala för kostnaderna. Dels för att vi inte har möjlighet att göra det enligt lagen om offentlig upphandling, och dels för att vi tycker att det är något de själva ska stå för, säger Bechet Barsom.

Nämnden anser också att tiden för projektplanen på tio månader är för lång.

– Vi vill att de genomför den på en månad, säger Bechet Barsom.

I avtalet mellan Varuförsörjningsnämnden står det tydligt att Apotekstjänst ska kunna hantera att uppgifter i artikel- och leverantörsdatabasen fortlöpande förändras. Och att det inte ska betraktas som ett avtalsbrott från Varuförsörjningsnämndens sida om beställningsvolymer förändras över tid.

Att Apotekstjänst nu hävdar att de inte fått tillräcklig information om detta menar Bechet Barsom är felaktigt.

– Dels står det i avtalet klart och tydligt. Sedan vet jag att när Apotekstjänst förberedde sig innan avtalet hade trätt i kraft hade de inhandlat en scanner som de sa att de skulle scanna varenda vara med för att få aktuell data, så de kände ju till det här redan tidigare, säger han.

Örjan Frid, vd för Apotekstjänst, vill inte uttala sig om Varuförsörjningens svar på deras krav om ersättning.

 Vi har fått ett svar av dem och har inte tagit ställning till det än. När vi tar ställning gör vi det till dem, säger han.

Örjan Frid har tidigare sagt till Dagens Medicin att skrivelsen i avtalet gällande flexibilitet i sortimentsförändringar inte omfattar den brist på artikelinformation som de syftar till.

 De kan ju inte tolka den uppgiften som att den artikelinformation de lämnar kan vara Hawaii? Att volymerna kan ändras över tid är naturligt, men om man tillhandahåller en databas med över 35 000 artiklar och den inte är korrekt – det kan ju inte ha varit det man har friskrivit sig från i den passusen i avtalet.

I en skrivelse på Apotekstjänst hemsida står det att företaget är beredda att häva avtalet, och kräva ersättning från Varuförsörjningen om de inte lever upp till sina skyldigheter.

Varuförsörjningsnämnden anser dock inte att de på något sätt har brutit mot avtalet. I sitt svar till Apotekstjänst skriver de:

”Det är alltjämt Varuförsörjningsnämndens uppfattning att ansvaret för den uppkomna situationen med leveransförseningar i huvudsak ligger hos Apotekstjänst. Varuförsörjningsnämnden tillbakavisar därför de krav på kompensation för personalkostnader m.m som Apotekstjänst framställer med samma motivering som ovan om kostnadsfördelning”

Relaterat material
Apotekstjänst kan bli av med uppdrag

Kommentarer

Jag är ingen robot:   4 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler