Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Patienter som får besked att deras väntetid överstiger gränsen för vårdgarantin kan välja att stå kvar i kön eller kontakta Vårdgarantiservice för att få vård hos annan vårdgivare.

Patienter som får besked att deras väntetid överstiger gränsen för vårdgarantin kan välja att stå kvar i kön eller kontakta Vårdgarantiservice för att få vård hos annan vårdgivare. Bild: Getty Images

Ny enhet ska korta vårdköer

Västra Götalandsregionen tar ett halländskt grepp för att korta vårdköer och klara vårdgarantin.

Annons:

En nyinrättad central enhet vid namn Vårdgarantiservice ska hjälp patienter i Västra Götalandsregionen att få vård snabbare.

Regionens digitala nyhetskanal VGRfokus skriver att sjukhusen nu ska börja sin planering så fort remissen kommer in i stället för att vänta tre månader och sedan börja att leta efter andra lösningar.

– När sjukhusen gör bedömningen att de inte kan ta emot patienter inom de stipulerade tidsgränserna för vårdgarantin så ombeds patienten att kontakta Vårdgarantiservice som stöttar i att leta upp vård hos annan vårdgivare, säger Levi Siljemyr, chef för Vårdgarantiservice, till P4 Skaraborg.

Modellen med Vårdgarantiservice är hämtad från Region Halland.

Enligt VGRfokus hade sjukhusen i Västra Götalandsregionen under förra året 100 miljoner kronor att köpa vård för via andra regioners avtal med privata vårdgivare. När året var slut fanns 30 miljoner kvar.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 5 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler