Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock

”Regioner är inte lämpade att bedriva flygbolag”

Tiden är inne att sätta stopp för tjänstemännens drömmar att bedriva flygbolag med pengar som behövs i svensk krisande sjukvård, skriver en debattör.

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:
Henrik Johansson, fritidspolitiker och liberal debattör.

Kommunförbundet Svenskt Ambulansflyg har beställt fräsiga jetflyg för flera hundra miljoner kronor, samtidigt som flera regioner varslar om kraftiga neddragningar av vårdpersonal och larmen om patientsäkerhetsrisker ljuder allt högre. Detta går naturligtvis inte ihop.

Den upphandling som tidigare skulle ske av flygoperativa tjänster, det vill säga piloter med mera, avbröts abrupt helt utan förklaring. Nu tyder allt på att tjänstemännen vid förbundet har för avsikt att få med sig politiken i att införskaffa ett eget så kallat Air Operator Certificate, AOC. Hemlighetsmakeriet kring förbundets kostnader och strävan mot monopol börjar bli allt mer tydlig.  

En innehavare av AOC blir ett komplett kommersiellt flygbolag med alla de risker och det ansvarstagande det innebär. För att få ett AOC krävs en komplett organisation för alla funktioner i flygbolaget, inklusive minst sju ledningspersoner (”nominated persons”) som samtliga ska vara godkända av Transportstyrelsen. En innehavare av AOC ansvarar helt självständigt för drift och flygsäkerhet i alla led och situationer. 

Regioner är helt enkelt inte lämpade att genom associationsformen kommunförbund bedriva flygbolag med allt vad det innebär. Bara det faktum att man ger sig i kast med att också ha flådiga jetflygplan på kredit borde få alla varningsklockor att ringa. Har regionerna inte lyckats att få sin ekonomi i balans så kommer man förstås inte lyckas bättre med att driva flygbolag.

Verksamheten med ambulansflyg och ambulanshelikoptrar spelar inte sällan en helt avgörande roll för flera tidskritiska sjukdoms- och skadetillstånd. En god tillgänglighet med flygplan och helikoptrar för både sekundärtransporter och akuta insatser finns i Sverige. Genom upphandlingar där krav och kontroll går hand i hand, så konkurrerar i dag marknadens aktörer om uppdragen. Koncentrationen av specialiserad och högspecialiserad vård till större universitetssjukhus kommer sannolikt att öka behovet av luftburna transporter mellan vårdenheter. Dessa transporter måste ske med hög medicinsk säkerhet och utan fördröjning, vilket det också sedan flera år finns en fullt fungerande marknad för.

Det är vare sig ur ekonomisk eller hållbarhetssynpunkt försvarbart att redan ekonomiskt krisande regioner och landsting vilseleds in i tron att ett förbund är bättre skaffade att bedriva flygverksamhet än flygmarknadens aktörer.  

Flera regioner har så pass dålig ekonomi att åtagandet det innebär att vara delägare i flygbolag knappast kommer att få Kommuninvest och andra finansieringsinstitut att bevilja nya högrisklån. Sanningen är den att flera regioner är så hårt ekonomiskt trängda att stora skov av varsel genomförs eller planeras ske under 2020.

Fördelen med jetflygplan i jämförelse med traditionella propellerplan är att räckvidden och farten ökar, vilket kan vara bra vid längre avstånd. Samtidigt blir timpriset avsevärt högre och nyttjandet av jetflygplan för inrikestransporter är lågt på grund av avstånden mellan olika sjukvårdsinrättningar i riket. Ur miljösynpunkt är köp av flådiga jetflyg helt obegripligt, då det redan finns en välfungerande och ändamålsenlig flygplansflotta att tillgå.

En upphandlad och klokt avvägd luftburen sjukvård slår vakt om en jämlik sjukvård i hela Sverige. Tiden är inne att sätta stopp för tjänstemännens drömmar att bedriva flygbolag med pengar som behövs i svensk krisande sjukvård.

Rättelse: Texten är uppdaterad med namnet på rätt kommunförbund.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler