Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Tack vare webbokningen är Ängens vårdcentral den enda i Region Örebro län som haft sin drop-in-mottagning öppen de senaste veckorna. "Intresset inom regionen är stort och ett par andra vårdcentraler är på gång att testa konceptet", säger verksamhetschefen Johanna Rosenberg.

Tack vare webbokningen är Ängens vårdcentral den enda i Region Örebro län som haft sin drop-in-mottagning öppen de senaste veckorna. "Intresset inom regionen är stort och ett par andra vårdcentraler är på gång att testa konceptet", säger verksamhetschefen Johanna Rosenberg. Bild: Fredrik Karlsson/Bildbyrån

Webbokning gav lugn i väntrummet

När alla regionens alla vårdcentraler stängde sina drop in-mottagningar till följd av det nya coronaviruset kunde Ängens vårdcentral i Örebro ha fortsatt öppet. Lösningen är webbokningssystemet.

Annons:

Med mellan 30 och 40 patienter i väntrummet varje morgon blev stämningen ofta stressad på den öppna drop-in-mottagningen.

– Det hände att patienter som fått vänta länge suckade högt och vi upplevde att de tyckte att det var jobbigt att vänta, säger Mona Shahin,
distriktssköterska på Ängens vårdcentral i Örebro.

I dag är läget helt annorlunda: Omkring fem patienter i väntrummet som sällan väntar mer än tio minuter.

Förklaringen ligger i att vårdcentralen sedan december 2019 har ett webbokningssystem där patienterna själva bokar in sig på tider via 1177. Tiderna släpps vid midnatt dagen innan och kan fyllas på fram till klockan 11 den aktuella dagen. Varje bokad tid varar 15 minuter och det finns fyra bokningsbara tider varje kvart.

När patienterna bokar in sig måste de uppge varför de söker. Om personalen som går igenom bokningarna på morgonen märker att det är något som inte uppfyller kriterierna för drop in-mottagning ringer de upp patienten och bokar om.

– Vi har till exempel haft personer som angett att de har övre luftvägssymtom och att de varit utomlands. Då upplyser vi att de inte kan komma hit med tanke på coronaviruset och meddelar vad de ska göra, säger Mona Shahin.

Tack vare webbokningen är därför Ängens vårdcentral den enda i Region Örebro län som haft sin drop-in-mottagning öppen de senaste veckorna.

– Intresset inom regionen är stort och ett par andra vårdcentraler är på gång att testa konceptet, säger verksamhetschef Johanna Rosenberg.

Idén att införa webbokning kom från fysioterapeuterna på samma vårdcentral. De började redan för ett år sedan med att lägga ut hela sin tidbok på webben. Både ny- och återbesök har sedan dess bokats in av patienterna själva.

– Vi såg snabbt att webbokningen var uppskattad av patienterna, frigjorde tid hos sjukgymnasterna och underlättade teamarbetet. Det gjorde att vi tänkte att det borde fungera även på drop in-mottagningen för akuta besvär, säger Johanna Rosenberg.

Patienterna som kommer träffar först en av de två sjuksköterskorna som triagerar och hjälper så långt de har kompetens. Vägg i vägg finns alltid en distriktsläkare och en underläkare som kan ta vid om det behövs.

– Det är otroligt lyckat och både patienter och personal är väldigt nöjda. Antalet patienter i väntrummet har minskat markant vilket är en klar fördel för att minska smittspridning mellan patienterna. Vi tar emot omkring 35 drop-in-patienter per förmiddag och hinner alltid klart till lunch, säger Johanna Rosenberg.

Att webbokningen blivit en succé förklarar hon dels med en förändringsbenägen personal, dels med en hög dataanvändning i populationen. Omkring 70 procent av invånarna i upptagningsområdet har ett användar-id på 1177 Vårdguiden.

– En stor del av våra patienter är mellan 20 och 50 år, vilket gör att det här sättet att boka passar dem. Men det går också bra att ringa eller komma in för att boka tid på vanligt sätt, säger Johanna Rosenberg.

Finns det några nackdelar med systemet?
– Föräldrar till ungdomar som är 13 år och äldre och som brukar boka tider till dem får problem. Från det att barnet fyllt 13 år kan inte en förälder boka via sin e-legitimation och de flesta 13-åringar har ingen egen. Men då går det bra att ringa så hjälper vi till.

Relaterat material
Triagering och drop in boostar teamkänslan

Kommentarer