Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Mattias Lundekvam, förbundsordförande, Hörselskadades riksförbund, HRF.

Mattias Lundekvam, förbundsordförande, Hörselskadades riksförbund, HRF. Bild: Peter Knutson/HRF

”En halv miljon i riskgrupperna har svårt att nå 1177”

Det är bara telefon som gäller för att nå regionernas sjukvårdsrådgivning, 1177. Eller rättare sagt: Det är bara god hörsel som gäller, skriver Hörselskadades riksförbund.

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.
Annons:

Digitala vårdmöten har fått sitt stora genombrott under coronakrisen, enligt en enkät som Dagens Medicin har låtit göra (DM 22 april 2020). Det är ett tydligt och positivt kvitto på hur otroligt viktigt det är att det finns flera olika alternativ för vårdkontakter.

Men när det gäller sjukvårdsupplysningen – som har central betydelse i denna tid av covid-19 – har utvecklingen stått helt stilla. Obegripligt stilla. 

Varannan person över 75 år har en hörselnedsättning. Bland äldre över 85 år är andelen hela 60 procent. Det innebär att nästan en halv miljon av de invånare som nu riskerar att bli livshotande sjuka i covid-19 har svårt att höra i telefon, i varierande grad. 

Hörselproblem finns även i andra riskgrupper. Totalt 1,5 miljoner människor i Sverige, i alla åldrar, har en hörselnedsättning.Trots det finns det bara ett sätt att nå regionernas sjukvårdsrådgivning, 1177. Att ringa.

“När det gäller sjukvårdsupplysningen har utvecklingen stått obegripligt stilla”

Det finns ingen chatt, ingen möjlighet till sms-kontakt med 1177. Det är bara telefon som gäller. Eller rättare sagt: Det är bara god hörsel som gäller. 

Det här drabbar i hög grad äldre hörselskadade, inte minst de som lever ensamma. Om de hastigt blir allvarligt sjuka har de ingenstans att vända sig. Regionernas sjukvårdsupplysning finns inte där för dem. 

Konsekvenserna kan bli förödande. I värsta fall kan regionernas brist på något så enkelt som sms- och chattkanaler försätta människor i livsfara.   

Det här är ingen ny fråga. I många år har vi i Hörselskadades riksförbund, HRF, påtalat vikten av att kunna kontakta hälso- och sjukvården via sms och andra textlösningar. Men trots många utfästelser om digitalisering, e-hälsa och förbättrad tillgänglighet har den praktiska utvecklingen kring basala vårdkontakter låtit vänta på sig i landets regioner. 

Så nu är vi här, 2020, mitt i en fruktansvärd pandemi, i ett av världens mest digitaliserade länder – och det går inte ens att skriva till sjuksköterskorna på 1177. 

Hur är det möjligt?

Inte heller nödnumret 112 är fullt tillgängligt för den som inte hör bra. Om tillståndet för en person med nedsatt hörsel blir kritiskt, om andningssvårigheterna tilltar och ambulans behöver tillkallas – ja, då gäller det att ha tänkt på att förregistrera sig för tjänsten SMS112, så att det är möjligt att sms:a till SOS Alarm. Men de flesta äldre med hörsel-problem har inte hört talas om SMS112, än mindre kravet på förregistrering. Så i en akut, livshotande situation är de flesta hänvisade till att ringa till 112, trots att de inte kan uppfatta operatörens svar. Och sedan får de bara hoppas att hjälpen kommer, innan det är för sent. 

I februari, just som coronaviruset började sprida sig över världen, deklarerade regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, att 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att använda sig av digitalisering inom vården för att skapa “god och jämlik hälsa och vård”. 

Men vi kan inte vänta fem år till. Coronakrisen slår hårt mot alla i vårt samhälle. Men det råder ingen tvekan om att landets 1,5 miljoner hörselskadade är särskilt utsatta, om de blir svårt sjuka. Vi behöver tillgängliga, textbaserade kontaktvägar till 1177 och 112 redan i dag. Här och nu. 

Hörselskadades riksförbund föreslår därför två enkla och livsviktiga förbättringar, som är fullt möjliga att genomföra i närtid, med relativt små insatser:  

  • Att landets regioner och SKR kompletterar sjukvårdsupplysningen 1177 med en chattfunktion och sms-möjlighet.
  • Att SOS Alarm slopar kravet på förregistrering för SMS112.

Mer än hälften av regionerna har redan i dag system med möjlighet att använda chatt. Att ta det i bruk inom sjukvårdsupplysningen 1177 skulle vara ett enkelt sätt att avlasta sjukvården. Fler kan då få råd och stöd på distans, med förutsättningar för ökad tydlighet och effektivare hantering av svar på vanliga frågor.

Inte minst skulle dessa kommunikationsförbättringar öka tryggheten för några av våra mest utsatta grupper – och rädda många, många liv.

 

Kommentarer