Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Sjuksköterskan och forskaren Ylva Pålsson ser bara fördelar med kamratlärande. I bakgrunden två studenter vid sjuksköterskeprogrammet som jobbar i par med att sätta en sond under en klinisk färdighetsövning.

Sjuksköterskan och forskaren Ylva Pålsson ser bara fördelar med kamratlärande. I bakgrunden två studenter vid sjuksköterskeprogrammet som jobbar i par med att sätta en sond under en klinisk färdighetsövning. Bild: Staffan Claesson/Bildbyrån

Gröna sjuksköterskor introduceras bäst i par

Att som nykläckt sjuksköterska få arbeta ihop med någon som är på samma nivå som en själv skapar trygghet – och ökar patientsäkerheten. Det visar såväl forskning som praktisk erfarenhet från Gävle sjukhus.

Annons:

Peer learning, eller kamratlärande, har kirurgavdelningen på Gävle sjukhus arbetat med under flera år när det gäller handledning av sjuksköterskestudenter. På senare tid har modellen även testats på nyexaminerade sjuksköterskor med gott resultat.

– Vi har gjort så att man har gått två nyutexaminerade i par med en gemensam handledare under några veckor som introduktion. De två har samma schema och samma patienter som de kan bolla idéer kring. På så sätt avlastar man också handledaren, säger Kerstin Teljing, vårdenhetschef på kirurgavdelning 12 på Gävle sjukhus.

Forskning visar att peer learning som handledningsmodell ökar självkänslan och kunskaperna, berättar forskaren Ylva Pålsson.

– Det är lätt att man som ny jämför sig med dem som arbetat länge, och känner sig dum för att man inte är lika snabb utan måste jobba över för att dokumentera. Då är det skönt att ha någon bredvid sig som kan lika mycket som en själv, säger hon. 

Ylva Pålsson har en bakgrund som sjuksköterska inom barnsjukvård, men kom först i kontakt med peer learning som klinisk adjunkt. Hon har i sin forskning studerat modellen både bland nyexaminerade sjuksköterskor och bland sjuksköterskestudenter ute på verksamhetsförlagd utbildning.

– När man går själv är min erfarenhet som klinisk lärare att handledaren tänker så mycket snabbare. Man hinner inte med. Men i par kan handledaren låta studenter sitta och prata efter en rond. ”De talade om något som hette pcd, vad är det? Vi går in i journalen och kollar” och så klurar de. Ibland när de inte hittar svaret tar de med sig frågan till handledaren, säger Ylva Pålsson som menar att arbetssättet skapar en trygghet som också främjar patientsäkerheten. 

Hon tar läkemedel som ett exempel. 

“När flera nya sjuksköterskor börjar samtidigt tar de ofta mer plats i gruppen än om de kommer en och en. Det har jag alltid sett som något positivt. ”

- Kerstin Teljing, vårdenhetschef Gävle sjukhus

– Man är så van som student att handledaren kontrollerar att man gjort rätt, men när man är färdig sjuksköterska är det plötsligt ingen som vill se vad man har gjort. Man är rädd att man ska skada patienter med potenta läkemedel och man kontrollräknar flera gånger. Då är det en jättetrygghet att ha varandra och vi har i intervjuer sett att de här sjuksköterskorna har kontrollräknat åt varandra under parintroduktioner, säger hon.

Kerstin Teljing har från sin avdelning noterat att introduktion i par gagnar hela personalgruppen. 

– När flera nya sjuksköterskor börjar samtidigt tar de ofta mer plats i gruppen än om de kommer en och en. Det har jag alltid sett som något positivt. Vi vill att de ska ifrågasätta hur vi jobbar och komma med nya idéer. Det är utvecklande för alla, även för oss som arbetat 40 år här, säger hon. 

Både Kerstin Teljing och Ylva Pålsson påpekar att det kan bli prob-lem om den ena i paret är mer dominant än den andra. 

– Det får man vara väldigt observant på, men hittills har vi aldrig behövt bryta upp något par, säger Kerstin Teljing. 

Hennes kirurgavdelning på sjukhuset i Gävle har för tillfället gjorts om till en covid-avdelning. Just nu finns varken studenter eller nyutbildade sjuksköterskor där.

– De som sökt arbete på kirurgen jobbar och får introduktion på andra vårdavdelningar, säger Kerstin Teljing.

 

Fakta Peer learning

  • Är en handledningsmodell som främst har använts på verksamhetsförlagd utbildning, VFU, inom sjuksköterskeutbildningen. Nu används den också för att introducera nyexaminerade sjuksköterskor. 
  • I par förbereder, diskuterar och reflekterar de gemensamt kring strukturerade omvårdnadsåtgärder som ska lösas. De kan sedan bolla idéer med handledaren som finns i bakgrunden hela tiden. 
  • Centralt inom peer learning är samverkan, stöd, reflektion, kritiskt tänkande och feedback.

Kommentarer